02-06-2015، 05:57 PM
فهرست مطالب
demo.docx (اندازه: 425.32 KB / تعداد دفعات دریافت: 1)
دانلود نسخه کامل پروژه با لینک مستقیم و قابل ویرایش
کاربر مهمان نمیتواند مطالب قیمتگذاری شده را خریداری کند. برای خرید مطالب قیمتگذاری شده، وارد شوید یا ثبت نام کنید .
فصل اول: مقدمه
۱-۱ ضرورت کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن
۱-۲ روش های کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن در جو
۱-۲-۱ بازیافت دی اکسیدکربن بعد از احتراق
۱-۲-۲ بازیافت دی اکسیدکربن قبل از احتراق
۱-۲-۳ بازیافت دی اکسیدکربن با استفاده از روش احتراق اکسیژن-سوخت
۱-۳ ضرورت بازیافت دی اکسیدکربن در ایران
۱-۴ هدف
فصل دوم : فناوری احتراق اکسیژن-سوخت و بررسی سوابق مطالعاتی
۲-۱ مقدمه
۲-۲ بررسی ویژگی های فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
۲-۲-۱ انتقال حرارت
۲-۲-۲ اثرات محیطی و گازهای منتشره
۲-۲-۳ بحث خاکستر
۲-۲-۴ احتراق، اشتعال و پایداری شعله
۲-۳ بررسی مطالعات آزمایشگاهی
۲-۴ بررسی نمونه های آزمایشی
۲-۵ بررسی نتایج احتراق اکسیژن-سوخت گاز طبیعی
۲-۵-۱ نشت هوا
۲-۵-۲ انتشار NO[sub]x[/sub]
2-5-3 انتقال حرارت
۲-۵-۴ اندازه گیری شعله
۲-۶ بررسی ترمودینامیکی سیکل های قدرت اکسیژن- سوخت
۲-۶-۱ بررسی سیکل آب
۲-۶-۲ بررسی سیکل گراز
۲-۶-۳ بررسی سیکل می تینت
۲-۶-۴ نتیجه گیری
فصل سوم: انتخاب یک نیروگاه تیپ بر اساس قابلیتها و محدودیت های تکنولوژی اکسیژن-سوخت به عنوان نیروگاه مرجع
۳-۱ مقدمه
۳-۲ بررسی معیار های انتخاب نیروگاه مرجع
۳-۲-۱ سیکل نیروگاه
۳-۲-۲ جدید بودن تکنولوژی ساخت نیروگاه
۳-۲-۳ موقعیت جغرافیایی نیروگاه
۳-۲-۴ سال بهره برداری نیروگاه
۳-۲-۵ در دسترس بودن اطلاعات طراحی نیروگاه
۳-۳ بررسی نیروگاه های کشور
۳-۳-۱ نیروگاههایبخاری
۳-۳-۲ نیروگاه هایهایگازی
۳-۳-۳ نیروگاههایچرخهیترکیبی
۳-۳-۴ نیروگاههایدیزلی
۳-۴ نتیجه گیری
فصل چهارم: مدلسازی نیروگاه مرجع(کازرون)
۴-۱ مقدمه
۴-۲ نیروگاه کازرون
۴-۲-۱ اطلاعات عمومی نیروگاه کازرون
۴-۲-۲ اطلاعات سوخت مصرفی نیروگاه
۴-۲-۳ سیکل قدرت
۴-۲-۳-۱ توربین گاز نیروگاه کازرون
۴-۲-۳-۲ توربین بخار
۴-۲-۳-۳ بویلر بازیاب
۴-۲-۴ سیستم آب تغذیه
۴-۲-۴-۱ دی اریتور
۴-۲-۴-۲ پمپ های آب تغذیه
۴-۳ مدلسازی نیروگاه کازرون با نرم افزار Thermo flow
4-3-1 طرح شماتیک نیروگاه
۴-۳-۲ اطلاعات حاصل از مدل سازی نیروگاه کازرون
۴-۳-۲-۱ اطلاعات کلی سیکل
۴-۳-۲-۲ داده های حاصل از مدل بویلر بازیاب نیروگاه کازرون
۴-۳-۲-۳ توربین بخار
۴-۳-۲-۴ توربین گاز
۴-۳-۲-۵ برج خنک کن
۴-۳-۲-۶ کندانسور
۴-۳-۲-۷ پمپ آب تغذیه
۴-۴ نتیجه گیری
فصل پنجم: انتخاب اجزاء مناسب برای سیکل قدرت مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوختبرای بازیافت دی اکسیدکربن
۵-۱ مقدمه
۵-۲ واحد جداسازی هوا برای تولید اکسیژن
۵-۲-۱ اصول جداسازی هوا
۵-۲-۲ فرایند تولید اکسیژن
۵-۲-۲-۱ فشرده سازی هوا
۵-۲-۲-۲ تصفیه و خنک سازی هوا
۵-۲-۲-۳ انتقال حرارت دما پایین
۵-۲-۲-۴ فشرده سازی داخلی محصولات
۵-۲-۲-۵ جداسازی برودتی هوا
۵-۲-۲-۶ جداسازی برودتی آرگون
۵-۲-۳ بررسی اثر خلوص اکسیژن
۵-۲-۴ نتیجه گیری
۵-۳ واحد تولید توان و بخار
۵-۳-۱ کمپرسور
۵-۳-۲ توربین
۵-۳-۲-۱ سیکل احتراق اکسیژن-سوخت برای توربین گاز اصلاح شده۵-۳-۲-۱ سیکل احتراق اکسیژن-سوخت برای توربین گاز اصلاح شده
۵-۳-۲-۲ توسعه توربین گاز های مناسب با فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
۵-۳-۲-۳ نسل اول نیرو گاه های احتراق اکسیژن – سوخت، توربین گاز های J79
5-3-2-4 نسل دوم نیرو گاه های احتراق اکسیژن – سوخت
۵-۳-۲-۵ نسل سوم نیروگاه های اکسیژن- سوخت
۵-۳-۲-۶ بررسی اجزای توربین طرح
۵-۳-۲-۶-۱ توربین پرفشار
۵-۳-۲-۶-۲ توربین فشار متوسط
۵-۳-۲-۶-۳ توربین کم فشار
۵-۳-۲-۷ نتیجه گیری
۵-۴ واحد تصفیه و ذخیره سازی دی اکسید کربن
۵-۴-۱ تکنولوژی موجود برای تصفیه دی اکسید کربن
۵-۴-۲ تکنولوژی جدید برای تصفیه دی اکسید کربن (حذف NO[sub]x[/sub]، SO[sub]x[/sub] و جیوه )
۵-۴-۳ جداسازی اکسیژن از دی اکسید کربن
۵-۴-۴ نتیجه گیری
فصل ششم: مدلسازی نهایی نیروگاه مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
۶-۱ چیدمان اجزای نیروگاه در سیکل جدید
۶-۲ وارد کردن اطلاعات اولیه
۶-۳ مدلسازی نهایی نیروگاه
۶-۴ اطلاعات خروجی مدل
۶-۵ بررسی احتراق اکسیژن- سوخت مدل ارائه شده با نرم افزار Chemkin
6-5-1 آشنایی با نرم افزار
۶-۵-۲ راکتور های موجود در نرم افزار
۶-۵-۳ مدلسازی
۶-۵-۴ نتایج
فصل هفتم: بررسی و مقایسه نتایج
۷-۱ مقدمه
۷-۲ بررسی اثر اجرای فناوری احتراق اکسیژن-سوخت بر عملکرد نیروگاه
۷-۳ مطالعه اجزای سیکل جدید احتراق اکسیژن-سوخت
۷-۳-۱ کمپرسور
۷-۳-۲ توربین گاز
۷-۳-۳ بویلر بازیاب
۷-۳-۴ محفظه احتراق
۷-۳-۵ واحد جداساز هوا
۷-۳-۶ واحد جداسازی و ذخیره دی اکسید کربن
۷-۳-۷ رده بندی اجزا سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
۷-۴ بررسی و مقایسه میزان انتشار آلاینده ها
۷-۵ مطالعه پارامتری سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
۷-۵-۱ بررسی اثر خلوص اکسیژن بر روی عملکرد سیکل
۷-۵-۲ بررسی اثر میزان پاشش آب به محفظه احتراق
۷-۶ ارزیابی اقتصادی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت و سیکل پایه
فصل هشتم : نتیجه گیری و پیشنهادات
پیوست الف- ویژگی ها و مشخصات ذرات و واکنش های دخیل در فرایند احتراق اکسیژن-سوخت
پیوست ب- خروجی حاصل از مدلسازی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
واژه نامه
مراجع
فهرست اشکال
شکل ۱‑۱ : انتشار گاز دی اکسید کربن در صنایع مختلف
شکل ۱-۲ : سه روش جداسازی و ذخیره دی اکسید کربن حاصل از فرایند احتراق
شکل ۱-۳ : روند تغییر انتشار گاز های گلخانه ای و آلاینده
شکل ۱-۴ : روند تغییر انتشار دی اکسید کربن در بخش های مختلف
شکل ۱-۵ : سهم گاز های آلاینده و گلخانه ای در هزینه های اجتماعی بخش انرژی کشور در سال ۱۳۸۶ درصد
شکل ۲-۱ : شماتیک جریان در فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
شکل۲-۲ : مسیر شماتیک جریان در تحقیق Air Liquide
شکل ۲-۳ : درصد دی اکسیدکربن موجود در گاز خروجی بر حسب نسبت برگشت
شکل ۲-۴ : نمودار نفوذ هوا به نسبت برگشت
شکل ۲-۵ : میزان انتشار NO[sub]x[/sub] بر حسب نسبت برگشتی
نمودار۲-۶ : راندمان نسبی بر حسب نسبت برگشتی
شکل ۲-۷ : نمودار های دما و غلظت اکسیژن برحسب فاصله از مشعل و مرکز کوره
شکل ۲-۸ : شماتیک جریان سیکل آب
شکل ۲-۹ : راندمان سیکل آب برحسب تغییرات دمای خروجی محفظه احتراق پر فشار
شکل ۲-۱۰ : راندمان سیکل آب برحسب تغییرات فشار کندانسور
شکل ۲-۱۱ : راندمان سیکل آب برحسب تغییرات فشار محفظه احتراق پر فشار
شکل۲-۱۲: شماتیک مسیر جریان سیکل گراز
شکل ۲-۱۳ : راندمان سیکل گراز برحسب تغییرات فشار کندانسور
شکل ۲-۱۴ : دیاگرام T-S برای سیکل می تینت
شکل ۲-۱۵ : دیگرام T-Sبرای CC-Matiant-cycle
شکل ۴-۱: شماتیک نیروگاه کازرون
شکل ۴-۲ : دیاگرام T-Q بویلر بازیاب
شکل ۴-۳ : طرح شماتیک بویلر بازیاب
شکل ۴-۴ : شماتیک و اطلاعات جریان اصلی توربین بخار
شکل ۴-۵ : مسیر انبساط بخار در توربن بخار بر روی نمودار h-s
شکل۴-۶ : طرح شماتیک کندانسور نیروگاه کازرون
شکل ۴-۷ : منحنی پمپ آب تغذیه
شکل ۵-۱ : برج های جداسازی هوا
شکل۵-۲ : شماتیک فرایند جداسازی هوا (قسمت اول)
شکل۵-۳ : شماتیک فرایند جداسازی هوا (قسمت دوم)
شکل۵-۴: اثر غلظت اکسیژن بر روی پارامتر های توان و سرمایه گذاری مورد نیاز بازیابی دی اکسید کربن
شکل ۵-۵ : شماتیک مسیر پره برای کمپرسور مناسب با سیکل جدید
شکل۵-۶ : شماتیکجریان سیکل احتراق اکسیژن سوخت ارائه شده برای توربین گاز
شکل ۵-۷ : نمای توربین گاز J79
شکل۵-۸ : شماتیک ترکیب J79 با محفظه احتراق CES
شکل۵-۹: طرح سیکل دستگاه آزمایشی مربوط به توربین J79
شکل۵-۱۰ : سیکل و آرایش مناسب تجهیزات برای نیروگاه های نسل دوم
شکل۵-۱۱ : توربین گاز زیمنس SGT-900
شکل ۵-۱۲ : مقایسه افزایش دما در توربین های متداول و توربین گاز بهینه شده
شکل۵-۱۳ : قسمت اول سیکل تصفیه و فشرده سازی دی اکسید کربن
شکل۵-۱۴ : قسمت دوم سیکل تصفیه و فشرده سازی دی اکسید کربن
شکل۵-۱۵ : طح فرایند روش جدید تصفیه دی اکسید کربن
شکل۶-۱ : چیدمان کلی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل۶-۲ : شماتیک قسمت گازی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل۶-۳ : شماتیک قسمت فشرده سازی و تصفیه دی اکسید کربن
شکل۶-۴ : شماتیک بخش بخار و بویلر بازیاب سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۶-۵ : چیدمان راکتورها در مدل ارائه شده برای احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۶-۶ : نمودار دما در راکتور های مختلف مدل
شکل ۶-۷ : درصد مولی بخار آب و دی اکسید کربن در جریان گاز حاصل
شکل ۶-۸ : درصد مولی گازهای نیتروژن دار در جریان گاز خروجی
شکل ۶-۹ : دمای احتراق در راکتور های مختلف بر حسب دبی سوخت های متفاوت
شکل ۷-۱ : مقایسه توان خالص و نا خالص در دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت بر حسب کیلووات
شکل ۷-۲ : مقایسه راندمان خالص و نا خالص در دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۳ : میزان مصرف انرژی در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۴ : میزان تولید توان در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۵ : شماتیک مدل ارائه شده برای سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۶ : طرح شماتیک واحد جداساز هوا در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۷ : طرح شماتیک واحد جداسازی و ذخیره دی اکسیدکربن
شکل ۷-۸ : مقایسه انتشار آلاینده ها برای دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۹ : اثر خلوص اکسیژن بر راندمان خالص سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۱۰ : بررسی اثر خلوص اکسیژن بر روی هزینه تخمینی سیستم
شکل ۷-۱۱ : اثر تغییر خلوص اکسیژن بر روی خلوص دی اکسیدکربن بازیافت شده
شکل ۷-۱۲ : اثر نسبت آب پاششی در محفظه احتراق به دبی سوخت در راندمان نیروگاه
شکل ۷-۱۳ : اثر نسبت آب پاششی در محفظه احتراق به دبی سوخت در دمای ورودی توربین گاز
شکل ۷-۱۴ : اثر نسبت آب پاششی در محفظه احتراق به دبی سوخت در توان خروجی سیکل
فهرست جداول
جدول۱-۱: میزان انتشار دی اکسید کربنرا برای زغالسنگ، نفت و گاز طبیعی
جدول۱-۲ : سهمهریکازبخشهایمصرفکنندهانرژیدرانتشارگازهایآلایندهوگلخانهایدرسال ۱۳۸۷
جدول۱-۳ : سهمسوختهایفسیلیدرانتشارگازهایآلایندهوگلخانهایدرسال ۱۳۸۷
جدول ۲-۱ : خلاصه مطالعات آزمایشگاهی
جدول ۲-۲ : خلاصه مطالعات نمونه های آزمایشی
جدول ۳-۱ : مشخصات نیروگاه های بخاری کشور
جدول ۳-۲ : مشخصات نیروگاه های بخاری کشور
جدول ۳-۳ : مشخصات نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور
جدول ۳-۴ : مشخصات نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور
جدول۴-۱ : اطلاعات نیروگاه های پروژه CC 22
جدول۴-۲ : اطلاعات کلی سایت نیروگاه کازرون
جدول۴-۳ : آنالیز سوخت گاز طبیعی
جدول۱-۴ : آنالیز سوخت گازوئیل
جدول۴-۵ : اطلاعات کلی نیروگاه کازرون
جدول ۴-۶ : اطلاعات ترمودینامیکی کلی بویلر بازیاب
جدول ۴-۷ : اطلاعات انتقال حرارتی مبدل های بویلر بازیاب
جدول ۴-۸ : پارامتر های کلی توربین بخار
جدول ۴-۹ : مشخصات طراحی توربین بخار
جدول ۴-۱۰ : نتایج کلی مدل توربین گاز نیروگاه کازرون
جدول ۴-۱۱ : داده های ترمودینامیکی سیکل گاز
جدول ۴-۱۲ : انتشار آلاینده ها از سیکل گازی
جدول ۴-۱۳ : نتایج حاصل برای مدل برج خنک کن
جدول ۴-۱۴ : دادههای ترمودینامکی و تعادل گرمایی مدل کندانسور
جدول ۴-۱۵ : مشخصات کندانسور سیکل
جدول ۴-۱۶ : نتایج تعادل گرمایی و راندمان پمپ آب تغذیه مدل
جدول ۴-۱۷ : مشخصات طراحی پمپ آب تغذیه جدول ۴-۱۷ : مشخصات طراحی پمپ آب تغذیه جدول ۴-۱۷ : مشخصات طراحی پمپ آب تغذیه
جدول۵-۱ : پارامتر های محاسبه شده برای کمپرسور مناسب برای سیکل جدید احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۵-۲ : مقایسه پارامتر های اصلی و بهینه شده برای توربین گازJ79
جدول ۵-۳ : مقایسه ترکیب جریان گاز در مراحل مختلف فرایند
جدول۶-۱ : اطلاعات خروجی مدل برای عملکرد نیروگاه
جدول ۶-۳: میزان انتشار آلاینده ها از مدل سیکل مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۶-۳ : راکتور ها و آیکن های موجود در نرم افزار Chemkin
جدول ۷-۱ : خلاصه نتایج دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۷-۲ : توضیحات رده بندی اجزای سیکل
جدول ۷-۳: مشخصات جریان در سیکل جدید مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۷-۴ : مشخصات جریان در سیکل نیروگاه پایه (نیروگاه کازرون)
جدول ۷-۵ : مقایسه کمپرسور سیکل پایه و سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۶ : محاسبه نسبت گرماهای ویژه برای ترکیب سیال عامل سیکل احتراق اکسیژن-سوخت در کمپرسور در دمای ۲۵ C
جدول ۷-۷ : مقایسه توربین گاز سیکل پایه و سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۸ : محاسبه نسبت گرماهای ویژه برای ترکیب سیال عامل سیکل احتراق اکسیژن-سوخت در توربین گاز در دمای ۲۵ C
جدول ۷-۹ : مقایسه بویلر بازیاب سیکل پایه و سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۰ : نتایج محفظه احتراق سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۷-۱۱ : میزان انتشار آلاینده ها از محفظه احتراق در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۲ : نتایج واحد جداساز هوا در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۳ : توان مورد نیاز و گرمای گرفته شده از فرایند های واحد جداساز هوا
جدول ۷-۱۴ : رده بندی اجزا سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۵ : میزان انتشار آلاینده ها از سیکل نیروگاه کازرون (سیکل پایه) و سیکل احتراق اکسیژن سوخت
جدول ۷-۱۶ : مقادیر مطالعه پارامتر خلوص اکسیژن بر عملکرد سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۷ : مقادیر نسبت آب پاششی در محفظه احتراقبه دبی سوخت برای موارد مورد مطالعه
جدول ۷-۱۸: قیمت گاز طبیعی بر حسب قیمت نفت خام
جدول ۷-۱۹: خلاصه پارامتر های اقتصادی برای طرح نیروگاه پایه و طرح نیزوگاه مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
۱-۱ ضرورت کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن
۱-۲ روش های کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن در جو
۱-۲-۱ بازیافت دی اکسیدکربن بعد از احتراق
۱-۲-۲ بازیافت دی اکسیدکربن قبل از احتراق
۱-۲-۳ بازیافت دی اکسیدکربن با استفاده از روش احتراق اکسیژن-سوخت
۱-۳ ضرورت بازیافت دی اکسیدکربن در ایران
۱-۴ هدف
فصل دوم : فناوری احتراق اکسیژن-سوخت و بررسی سوابق مطالعاتی
۲-۱ مقدمه
۲-۲ بررسی ویژگی های فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
۲-۲-۱ انتقال حرارت
۲-۲-۲ اثرات محیطی و گازهای منتشره
۲-۲-۳ بحث خاکستر
۲-۲-۴ احتراق، اشتعال و پایداری شعله
۲-۳ بررسی مطالعات آزمایشگاهی
۲-۴ بررسی نمونه های آزمایشی
۲-۵ بررسی نتایج احتراق اکسیژن-سوخت گاز طبیعی
۲-۵-۱ نشت هوا
۲-۵-۲ انتشار NO[sub]x[/sub]
2-5-3 انتقال حرارت
۲-۵-۴ اندازه گیری شعله
۲-۶ بررسی ترمودینامیکی سیکل های قدرت اکسیژن- سوخت
۲-۶-۱ بررسی سیکل آب
۲-۶-۲ بررسی سیکل گراز
۲-۶-۳ بررسی سیکل می تینت
۲-۶-۴ نتیجه گیری
فصل سوم: انتخاب یک نیروگاه تیپ بر اساس قابلیتها و محدودیت های تکنولوژی اکسیژن-سوخت به عنوان نیروگاه مرجع
۳-۱ مقدمه
۳-۲ بررسی معیار های انتخاب نیروگاه مرجع
۳-۲-۱ سیکل نیروگاه
۳-۲-۲ جدید بودن تکنولوژی ساخت نیروگاه
۳-۲-۳ موقعیت جغرافیایی نیروگاه
۳-۲-۴ سال بهره برداری نیروگاه
۳-۲-۵ در دسترس بودن اطلاعات طراحی نیروگاه
۳-۳ بررسی نیروگاه های کشور
۳-۳-۱ نیروگاههایبخاری
۳-۳-۲ نیروگاه هایهایگازی
۳-۳-۳ نیروگاههایچرخهیترکیبی
۳-۳-۴ نیروگاههایدیزلی
۳-۴ نتیجه گیری
فصل چهارم: مدلسازی نیروگاه مرجع(کازرون)
۴-۱ مقدمه
۴-۲ نیروگاه کازرون
۴-۲-۱ اطلاعات عمومی نیروگاه کازرون
۴-۲-۲ اطلاعات سوخت مصرفی نیروگاه
۴-۲-۳ سیکل قدرت
۴-۲-۳-۱ توربین گاز نیروگاه کازرون
۴-۲-۳-۲ توربین بخار
۴-۲-۳-۳ بویلر بازیاب
۴-۲-۴ سیستم آب تغذیه
۴-۲-۴-۱ دی اریتور
۴-۲-۴-۲ پمپ های آب تغذیه
۴-۳ مدلسازی نیروگاه کازرون با نرم افزار Thermo flow
4-3-1 طرح شماتیک نیروگاه
۴-۳-۲ اطلاعات حاصل از مدل سازی نیروگاه کازرون
۴-۳-۲-۱ اطلاعات کلی سیکل
۴-۳-۲-۲ داده های حاصل از مدل بویلر بازیاب نیروگاه کازرون
۴-۳-۲-۳ توربین بخار
۴-۳-۲-۴ توربین گاز
۴-۳-۲-۵ برج خنک کن
۴-۳-۲-۶ کندانسور
۴-۳-۲-۷ پمپ آب تغذیه
۴-۴ نتیجه گیری
فصل پنجم: انتخاب اجزاء مناسب برای سیکل قدرت مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوختبرای بازیافت دی اکسیدکربن
۵-۱ مقدمه
۵-۲ واحد جداسازی هوا برای تولید اکسیژن
۵-۲-۱ اصول جداسازی هوا
۵-۲-۲ فرایند تولید اکسیژن
۵-۲-۲-۱ فشرده سازی هوا
۵-۲-۲-۲ تصفیه و خنک سازی هوا
۵-۲-۲-۳ انتقال حرارت دما پایین
۵-۲-۲-۴ فشرده سازی داخلی محصولات
۵-۲-۲-۵ جداسازی برودتی هوا
۵-۲-۲-۶ جداسازی برودتی آرگون
۵-۲-۳ بررسی اثر خلوص اکسیژن
۵-۲-۴ نتیجه گیری
۵-۳ واحد تولید توان و بخار
۵-۳-۱ کمپرسور
۵-۳-۲ توربین
۵-۳-۲-۱ سیکل احتراق اکسیژن-سوخت برای توربین گاز اصلاح شده۵-۳-۲-۱ سیکل احتراق اکسیژن-سوخت برای توربین گاز اصلاح شده
۵-۳-۲-۲ توسعه توربین گاز های مناسب با فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
۵-۳-۲-۳ نسل اول نیرو گاه های احتراق اکسیژن – سوخت، توربین گاز های J79
5-3-2-4 نسل دوم نیرو گاه های احتراق اکسیژن – سوخت
۵-۳-۲-۵ نسل سوم نیروگاه های اکسیژن- سوخت
۵-۳-۲-۶ بررسی اجزای توربین طرح
۵-۳-۲-۶-۱ توربین پرفشار
۵-۳-۲-۶-۲ توربین فشار متوسط
۵-۳-۲-۶-۳ توربین کم فشار
۵-۳-۲-۷ نتیجه گیری
۵-۴ واحد تصفیه و ذخیره سازی دی اکسید کربن
۵-۴-۱ تکنولوژی موجود برای تصفیه دی اکسید کربن
۵-۴-۲ تکنولوژی جدید برای تصفیه دی اکسید کربن (حذف NO[sub]x[/sub]، SO[sub]x[/sub] و جیوه )
۵-۴-۳ جداسازی اکسیژن از دی اکسید کربن
۵-۴-۴ نتیجه گیری
فصل ششم: مدلسازی نهایی نیروگاه مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
۶-۱ چیدمان اجزای نیروگاه در سیکل جدید
۶-۲ وارد کردن اطلاعات اولیه
۶-۳ مدلسازی نهایی نیروگاه
۶-۴ اطلاعات خروجی مدل
۶-۵ بررسی احتراق اکسیژن- سوخت مدل ارائه شده با نرم افزار Chemkin
6-5-1 آشنایی با نرم افزار
۶-۵-۲ راکتور های موجود در نرم افزار
۶-۵-۳ مدلسازی
۶-۵-۴ نتایج
فصل هفتم: بررسی و مقایسه نتایج
۷-۱ مقدمه
۷-۲ بررسی اثر اجرای فناوری احتراق اکسیژن-سوخت بر عملکرد نیروگاه
۷-۳ مطالعه اجزای سیکل جدید احتراق اکسیژن-سوخت
۷-۳-۱ کمپرسور
۷-۳-۲ توربین گاز
۷-۳-۳ بویلر بازیاب
۷-۳-۴ محفظه احتراق
۷-۳-۵ واحد جداساز هوا
۷-۳-۶ واحد جداسازی و ذخیره دی اکسید کربن
۷-۳-۷ رده بندی اجزا سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
۷-۴ بررسی و مقایسه میزان انتشار آلاینده ها
۷-۵ مطالعه پارامتری سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
۷-۵-۱ بررسی اثر خلوص اکسیژن بر روی عملکرد سیکل
۷-۵-۲ بررسی اثر میزان پاشش آب به محفظه احتراق
۷-۶ ارزیابی اقتصادی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت و سیکل پایه
فصل هشتم : نتیجه گیری و پیشنهادات
پیوست الف- ویژگی ها و مشخصات ذرات و واکنش های دخیل در فرایند احتراق اکسیژن-سوخت
پیوست ب- خروجی حاصل از مدلسازی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
واژه نامه
مراجع
فهرست اشکال
شکل ۱‑۱ : انتشار گاز دی اکسید کربن در صنایع مختلف
شکل ۱-۲ : سه روش جداسازی و ذخیره دی اکسید کربن حاصل از فرایند احتراق
شکل ۱-۳ : روند تغییر انتشار گاز های گلخانه ای و آلاینده
شکل ۱-۴ : روند تغییر انتشار دی اکسید کربن در بخش های مختلف
شکل ۱-۵ : سهم گاز های آلاینده و گلخانه ای در هزینه های اجتماعی بخش انرژی کشور در سال ۱۳۸۶ درصد
شکل ۲-۱ : شماتیک جریان در فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
شکل۲-۲ : مسیر شماتیک جریان در تحقیق Air Liquide
شکل ۲-۳ : درصد دی اکسیدکربن موجود در گاز خروجی بر حسب نسبت برگشت
شکل ۲-۴ : نمودار نفوذ هوا به نسبت برگشت
شکل ۲-۵ : میزان انتشار NO[sub]x[/sub] بر حسب نسبت برگشتی
نمودار۲-۶ : راندمان نسبی بر حسب نسبت برگشتی
شکل ۲-۷ : نمودار های دما و غلظت اکسیژن برحسب فاصله از مشعل و مرکز کوره
شکل ۲-۸ : شماتیک جریان سیکل آب
شکل ۲-۹ : راندمان سیکل آب برحسب تغییرات دمای خروجی محفظه احتراق پر فشار
شکل ۲-۱۰ : راندمان سیکل آب برحسب تغییرات فشار کندانسور
شکل ۲-۱۱ : راندمان سیکل آب برحسب تغییرات فشار محفظه احتراق پر فشار
شکل۲-۱۲: شماتیک مسیر جریان سیکل گراز
شکل ۲-۱۳ : راندمان سیکل گراز برحسب تغییرات فشار کندانسور
شکل ۲-۱۴ : دیاگرام T-S برای سیکل می تینت
شکل ۲-۱۵ : دیگرام T-Sبرای CC-Matiant-cycle
شکل ۴-۱: شماتیک نیروگاه کازرون
شکل ۴-۲ : دیاگرام T-Q بویلر بازیاب
شکل ۴-۳ : طرح شماتیک بویلر بازیاب
شکل ۴-۴ : شماتیک و اطلاعات جریان اصلی توربین بخار
شکل ۴-۵ : مسیر انبساط بخار در توربن بخار بر روی نمودار h-s
شکل۴-۶ : طرح شماتیک کندانسور نیروگاه کازرون
شکل ۴-۷ : منحنی پمپ آب تغذیه
شکل ۵-۱ : برج های جداسازی هوا
شکل۵-۲ : شماتیک فرایند جداسازی هوا (قسمت اول)
شکل۵-۳ : شماتیک فرایند جداسازی هوا (قسمت دوم)
شکل۵-۴: اثر غلظت اکسیژن بر روی پارامتر های توان و سرمایه گذاری مورد نیاز بازیابی دی اکسید کربن
شکل ۵-۵ : شماتیک مسیر پره برای کمپرسور مناسب با سیکل جدید
شکل۵-۶ : شماتیکجریان سیکل احتراق اکسیژن سوخت ارائه شده برای توربین گاز
شکل ۵-۷ : نمای توربین گاز J79
شکل۵-۸ : شماتیک ترکیب J79 با محفظه احتراق CES
شکل۵-۹: طرح سیکل دستگاه آزمایشی مربوط به توربین J79
شکل۵-۱۰ : سیکل و آرایش مناسب تجهیزات برای نیروگاه های نسل دوم
شکل۵-۱۱ : توربین گاز زیمنس SGT-900
شکل ۵-۱۲ : مقایسه افزایش دما در توربین های متداول و توربین گاز بهینه شده
شکل۵-۱۳ : قسمت اول سیکل تصفیه و فشرده سازی دی اکسید کربن
شکل۵-۱۴ : قسمت دوم سیکل تصفیه و فشرده سازی دی اکسید کربن
شکل۵-۱۵ : طح فرایند روش جدید تصفیه دی اکسید کربن
شکل۶-۱ : چیدمان کلی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل۶-۲ : شماتیک قسمت گازی سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل۶-۳ : شماتیک قسمت فشرده سازی و تصفیه دی اکسید کربن
شکل۶-۴ : شماتیک بخش بخار و بویلر بازیاب سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۶-۵ : چیدمان راکتورها در مدل ارائه شده برای احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۶-۶ : نمودار دما در راکتور های مختلف مدل
شکل ۶-۷ : درصد مولی بخار آب و دی اکسید کربن در جریان گاز حاصل
شکل ۶-۸ : درصد مولی گازهای نیتروژن دار در جریان گاز خروجی
شکل ۶-۹ : دمای احتراق در راکتور های مختلف بر حسب دبی سوخت های متفاوت
شکل ۷-۱ : مقایسه توان خالص و نا خالص در دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت بر حسب کیلووات
شکل ۷-۲ : مقایسه راندمان خالص و نا خالص در دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۳ : میزان مصرف انرژی در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۴ : میزان تولید توان در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۵ : شماتیک مدل ارائه شده برای سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۶ : طرح شماتیک واحد جداساز هوا در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۷ : طرح شماتیک واحد جداسازی و ذخیره دی اکسیدکربن
شکل ۷-۸ : مقایسه انتشار آلاینده ها برای دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۹ : اثر خلوص اکسیژن بر راندمان خالص سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
شکل ۷-۱۰ : بررسی اثر خلوص اکسیژن بر روی هزینه تخمینی سیستم
شکل ۷-۱۱ : اثر تغییر خلوص اکسیژن بر روی خلوص دی اکسیدکربن بازیافت شده
شکل ۷-۱۲ : اثر نسبت آب پاششی در محفظه احتراق به دبی سوخت در راندمان نیروگاه
شکل ۷-۱۳ : اثر نسبت آب پاششی در محفظه احتراق به دبی سوخت در دمای ورودی توربین گاز
شکل ۷-۱۴ : اثر نسبت آب پاششی در محفظه احتراق به دبی سوخت در توان خروجی سیکل
فهرست جداول
جدول۱-۱: میزان انتشار دی اکسید کربنرا برای زغالسنگ، نفت و گاز طبیعی
جدول۱-۲ : سهمهریکازبخشهایمصرفکنندهانرژیدرانتشارگازهایآلایندهوگلخانهایدرسال ۱۳۸۷
جدول۱-۳ : سهمسوختهایفسیلیدرانتشارگازهایآلایندهوگلخانهایدرسال ۱۳۸۷
جدول ۲-۱ : خلاصه مطالعات آزمایشگاهی
جدول ۲-۲ : خلاصه مطالعات نمونه های آزمایشی
جدول ۳-۱ : مشخصات نیروگاه های بخاری کشور
جدول ۳-۲ : مشخصات نیروگاه های بخاری کشور
جدول ۳-۳ : مشخصات نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور
جدول ۳-۴ : مشخصات نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور
جدول۴-۱ : اطلاعات نیروگاه های پروژه CC 22
جدول۴-۲ : اطلاعات کلی سایت نیروگاه کازرون
جدول۴-۳ : آنالیز سوخت گاز طبیعی
جدول۱-۴ : آنالیز سوخت گازوئیل
جدول۴-۵ : اطلاعات کلی نیروگاه کازرون
جدول ۴-۶ : اطلاعات ترمودینامیکی کلی بویلر بازیاب
جدول ۴-۷ : اطلاعات انتقال حرارتی مبدل های بویلر بازیاب
جدول ۴-۸ : پارامتر های کلی توربین بخار
جدول ۴-۹ : مشخصات طراحی توربین بخار
جدول ۴-۱۰ : نتایج کلی مدل توربین گاز نیروگاه کازرون
جدول ۴-۱۱ : داده های ترمودینامیکی سیکل گاز
جدول ۴-۱۲ : انتشار آلاینده ها از سیکل گازی
جدول ۴-۱۳ : نتایج حاصل برای مدل برج خنک کن
جدول ۴-۱۴ : دادههای ترمودینامکی و تعادل گرمایی مدل کندانسور
جدول ۴-۱۵ : مشخصات کندانسور سیکل
جدول ۴-۱۶ : نتایج تعادل گرمایی و راندمان پمپ آب تغذیه مدل
جدول ۴-۱۷ : مشخصات طراحی پمپ آب تغذیه جدول ۴-۱۷ : مشخصات طراحی پمپ آب تغذیه جدول ۴-۱۷ : مشخصات طراحی پمپ آب تغذیه
جدول۵-۱ : پارامتر های محاسبه شده برای کمپرسور مناسب برای سیکل جدید احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۵-۲ : مقایسه پارامتر های اصلی و بهینه شده برای توربین گازJ79
جدول ۵-۳ : مقایسه ترکیب جریان گاز در مراحل مختلف فرایند
جدول۶-۱ : اطلاعات خروجی مدل برای عملکرد نیروگاه
جدول ۶-۳: میزان انتشار آلاینده ها از مدل سیکل مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۶-۳ : راکتور ها و آیکن های موجود در نرم افزار Chemkin
جدول ۷-۱ : خلاصه نتایج دو سیکل پایه و احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۷-۲ : توضیحات رده بندی اجزای سیکل
جدول ۷-۳: مشخصات جریان در سیکل جدید مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۷-۴ : مشخصات جریان در سیکل نیروگاه پایه (نیروگاه کازرون)
جدول ۷-۵ : مقایسه کمپرسور سیکل پایه و سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۶ : محاسبه نسبت گرماهای ویژه برای ترکیب سیال عامل سیکل احتراق اکسیژن-سوخت در کمپرسور در دمای ۲۵ C
جدول ۷-۷ : مقایسه توربین گاز سیکل پایه و سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۸ : محاسبه نسبت گرماهای ویژه برای ترکیب سیال عامل سیکل احتراق اکسیژن-سوخت در توربین گاز در دمای ۲۵ C
جدول ۷-۹ : مقایسه بویلر بازیاب سیکل پایه و سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۰ : نتایج محفظه احتراق سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول۷-۱۱ : میزان انتشار آلاینده ها از محفظه احتراق در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۲ : نتایج واحد جداساز هوا در سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۳ : توان مورد نیاز و گرمای گرفته شده از فرایند های واحد جداساز هوا
جدول ۷-۱۴ : رده بندی اجزا سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۵ : میزان انتشار آلاینده ها از سیکل نیروگاه کازرون (سیکل پایه) و سیکل احتراق اکسیژن سوخت
جدول ۷-۱۶ : مقادیر مطالعه پارامتر خلوص اکسیژن بر عملکرد سیکل احتراق اکسیژن-سوخت
جدول ۷-۱۷ : مقادیر نسبت آب پاششی در محفظه احتراقبه دبی سوخت برای موارد مورد مطالعه
جدول ۷-۱۸: قیمت گاز طبیعی بر حسب قیمت نفت خام
جدول ۷-۱۹: خلاصه پارامتر های اقتصادی برای طرح نیروگاه پایه و طرح نیزوگاه مجهز به فناوری احتراق اکسیژن-سوخت
علایم و اختصارات
A area
ACC Air-cooled Condenser
CC Combined Cycle
CDP Compressor Discharge Pressure
CDT Compressor Discharge Temperature
CHP Combined Heat and Power
CT Cooling Tower
CW Cooling Water
DA or D/A Deaerator
DH District Heating
DP Pressure drop
Eff Efficiency
FW Feed Water
FWH Feed Water Heater
gpm gallons per minute
GT or G.T. Gas Turbine
h specific enthalpy, or heat transfer coefficient (depending on context)
HHV Higher Heating Value (of a fuel)
HP High Pressure
hp horsepower
HPC High Pressure Compressor
HPS High Pressure superheater
HPT High Pressure Turbine
HR, H.R. Heat Rate (inverse of efficiency)
HRSG Heat Recovery Steam Generator (same as HRB)
h.t.c. heat transfer coefficient
HX Heat exchanger
IGV Inlet Guide Vanes
IP Intermediate Pressure
IPE Intermediate Pressure Economiser
IPB Intermediate Pressure Boiler
IPS Intermediate Pressure Superheater
IRR Internal Rate of Return
ISO International Standards Organisation
k denotes thousands, e.g. k$
kWe kilowatts electric
kWth kilowatts thermal (kJ/s)
LHV Lower Heating Value (of a fuel)
LP Low Pressure
LPB Low Pressure Boiler
LPC Low Pressure Compressor
LPT Low Pressure Turbine
LTE Low Temperature Economiser
M or m mass flow rate Mair Air mass flow rate
MW Megawatts, or Molecular Weight (depending on context)
M.W. Molecular Weight
MWe Megawatts electric
MWthMegawatts thermal (MJ/s)
NPV Net Present Value
O&M Operation and Maintenance
PR Pressure Ratio
P or p pressure
ppm parts per million
PURPA The U.S. “Public Utility Regulatory Policy Act”
Q heat flow rate
ROE Return on Equity
ROI Return on Investment
RPM Revolutions per minute (speed)
ST, S.T. Steam Turbine
T Temperature
TET Turbine Exhaust Temperature
TIT Turbine Inlet Temperature (total, at first rotor)
U overall heat transfer coefficient
UA overall heat transfer coefficient x area
فصل اول: مقدمه
۱-۱ ضرورت کاهش انتشار گاز دی اکسیدکربن
تولید انرژی از سوخت های فسیلی منجر به انتشار گازهای گلخانه ای شده است. یکی از اصلی ترین این گازها دی اکسید کربن و یکی از صنایع اصلی تولید کننده دی اکسید کربن نیروگاه های تولید برق می باشند (شکل ۱‑)). انتشار گازهای گلخانهای در جو باعث ایجاد اثرات زیست محیطی مخربی از جمله سوراخ شدن لایهی ازن در نتیجه گرم شدن جو زمین میشود. از طرفی دی اکسید کربنکاربردهای فراوانی در صنعت دارد و روشی که برای جمعآوری دی اکسید کربن بکار میرود نیز باعث بهبود راندمان فرآیندهای صنعتی میشود. هوشیاری عمومی و وضع قوانین سخت گیرانه منجر به اخذ سیاست های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای توسعه یافته اقتصادی شده است. برخی از این قوانین معاهداتی بین المللی مانند پیمان کیوتو[۱] و IPCN[2] است که توسط برخی نهادهای پیشرو تدوین شده است[۶۷].
[۱]Kyoto protocol
[2]Intergovernmental Panel on Climate Change
دانلود رایگان 30 صفحه اول پایان نامه demo.docx (اندازه: 425.32 KB / تعداد دفعات دریافت: 1)
دانلود نسخه کامل پروژه با لینک مستقیم و قابل ویرایش
حضرت علي (علیه السلام)
كَفى بِالمَرءِ غَفلَةً أن يَصرِفَ هِمَّتَهُ فيما لا يَعنيهِ
غفلت آدمى را همين بس كه همّتش را در آنچه به كارش نمیايد، صرف كند.
برای دانلود کتاب به ادرس www.hieng.org مراجعه کنید
كَفى بِالمَرءِ غَفلَةً أن يَصرِفَ هِمَّتَهُ فيما لا يَعنيهِ
غفلت آدمى را همين بس كه همّتش را در آنچه به كارش نمیايد، صرف كند.
برای دانلود کتاب به ادرس www.hieng.org مراجعه کنید