07-06-2023، 05:00 PM
مقدمه
کاربر مهمان نمیتواند مطالب قیمتگذاری شده را خریداری کند. برای خرید مطالب قیمتگذاری شده، وارد شوید یا ثبت نام کنید .
سپاس خداوند بزرگ را كه توفيق كسب علم و دانش را به مردم ارزاني داشته است. مكاتب الهي و در رأس آنها ، اسلام انسان ساز ، انسان را موجودي پويا و كمال طلب مي دانند. از نظر اسلام ، انسان در حال تكامل است و جهت گيري او به سوي خداوند تبارك و تعالي است.
يكي از راههاي تقرب به ذات اقدسش علم است. علمي كه ( به تعبير علامه شهيد مرتضي مطهري ) زيبايي عقل است. علمي كه انسان خداپرست در ذره ذره اش نشاني از آفريدگار مي يابد و هرچه علمش افزون گردد ، تقربش به خداي تعالي بيشتر مي شود.
و هم از اين روست كه اسلام عزيز ، توجهي بي نظير به علم اندوزي و دانش آموزي مبذول داشته است. توجهي كه در هيچ مكتب ديگري ، نظير ندارد.
توصيه به علم آموزي در تعاليم بزرگان دين ، جايگاه ويژه اي دارد تا آنجا كه امام صادق عليه السلام مي فرمايند: « مردم دوگروه اند : يا عالم هستند يا جوينده علم. و ديگران كه احمقان هستند و ابلهان جاي در آتش خواهند داشت. »
گسترش سريع صنعت خودرو در جهان باعث شده است تا مطالب جديد و تازه اي در صنعت خودرو سازي مطرح شود. يكي از اين مطالب بحث جعبه دنده هاي الكترونيكي است كه امروزه در اغلب كمپاني هاي بزرگ خودروسازي مورد استفاده قرار مي گيرد. لذا براي آشنايي هرچند مختصر و كوتاه درباره اين جعبه دنده ها به ترجمه مطلبي در اين موضوع پرداخته ام. هرچند كه ممكن است اين مطلب داراي اشكالاتي نيز باشد.
درنهايت از استاد عزيزم جناب آقاي مهندس نصيري تشكر مي كنم كه در طول دوران تحصيل من را با تكنولوژيهاي جديد در صنعت خودرو آشنا كردند و زمينه انجام تحقيق بر روي اين سيستم را فراهم كردند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- فصل اول: مباني اساسي جعبه دنده هاي اتوماتيك
مقايسه جعبه دنده هاي اتوماتيك و معمولي………………………………………………….. 8
جعبه دنده هاي هيدروليكي و جعبه دنده هاي الكتروهيدروليكي………………………… 9
هيدروليك جعبه دنده هاي اتوماتيك…………………………………………………………. 10
كاربرد روغن جعبه دنده اتوماتيك……………………………………………………………..12
تورك كنورتور ……………………………………………………………………………………13
كلاچ تورك كنورتور …………………………………………………………………………… 15
پمپ روغن جعبه دنده اتوماتيك ……………………………………………………………… 18
پمپ نوع هلالي ……………………………………………………………………………….. 18
پمپ نوع پره اي ……………………………………………………………………………….. 19
اجزاي كنترل هيدروليكي ……………………………………………………………………… 21
صفحه سوپاپ الكترو– هيدروليكي ………………………………………………………….. 21
سوپاپهاي تعويض …………………………………………………………………………….. 22
تنظيم فشار ………………………………………………………………………………………… 24
عناصر كارانداز ………………………………………………………………………………….. 26
باندها و كلاچهاي چند صفحه اي ………………………………………………………… 26
باندهاي ترمزي ………………………………………………………………………………… 28
كلاچهاي يكطرفه ……………………………………………………………………………..29
مجموعه دنده سياره اي ……………………………………………………………………….. 30
انواع مجموعه هاي سياره اي ………………………………………………………………… 32
مجموعه سيمپسون ……………………………………………………………………………. 32
مجموعه راوينيو ………………………………………………………………………………. 33
مجموعه ويلسون ………………………………………………………………………………. 34
مجموعه لپتيير …………………………………………………………………………………. 35
عملكرد مجموعه دنده سياره اي ……………………………………………………………. 36
كنترل تعويض …………………………………………………………………………………… 43
فهرست مطالب
عنوان صفحه
- فصل دوم : مباني كنترل الكترونيكي جعبه دنده هاي اتوماتيك
هدف سيستم ………………………………………………………………………………………….46
انواع سيستم هاي كنترلي جعبه دنده اتوماتيك ………………………………………………..49
شناسايي جعبه دنده اتوماتيك …………………………………………………………………….51
اجزاي سيستم ……………………………………………………………………………………….54
مدول كنترل جعبه دنده اتوماتيك ……………………………………………………………. 55
سنسورهاي سرعت ……………………………………………………………………………….56
سنسور دماي روغن ………………………………………………………………………………57
سوئيچ پايي / مدار ……………………………………………………………………………….58
سوئيچ ترمز ………………………………………………………………………………………. 59
سوئيچ سلكتور وضعيت جعبه دنده اتوماتيك ……………………………………………… 60
سوئيچ برنامه جعبه دنده اتوماتيك …………………………………………………………….62
اجزاي استپترونيك ………………………………………………………………………………. 63
سوپاپهاي مگنتي …………………………………………………………………………………. 64
سولنوئيدهاي تنظيم فشار ……………………………………………………………………….. 65
مدول مكاترونيك ………………………………………………………………………………… 66
نمايش دهنده جلوي داشبورد ………………………………………………………………….. 67
عملكرد و خصوصيات جعبه دنده اتوماتيك …………………………………………………….. 69
كنترل فشار هيدروليكي تطابقي ………………………………………………………………….. 69
حمايت از تعويض به دنده پايين ……………………………………………………………….. 70
قفل تعويض معكوس ……………………………………………………………………………… 70
سيكل گرم كردن موتور ………………………………………………………………………….. 70
مداخله تعويض ASC/DSC …………………………………………………………………….. 70
كاهش گشتاور …………………………………………………………………………………….. 71
برنامه اضطراري ……………………………………………………………………………………. 71
حسگر بار كمپرسور A/C ……………………………………………………………………….. 72
عنوان صفحه
قفل تعويض ……………………………………………………………………………………. 73
كنترل سولنوئيد تعويض ……………………………………………………………………… 73
تنظيم فشار ……………………………………………………………………………………… 74
برنامه هاي تعويض ……………………………………………………………………………. 75
استپترونيك ……………………………………………………………………………………. 77
خصو صيات تطابقي ……………………………………………………………………………… 83
خصوصيات تأثير گذار راننده ………………………………………………………………… 84
خصوصيات اثر گذار محيطي ………………………………………………………………… 85
ارتباطات شبكه CAN …………………………………………………………………………….. 87
- فصل سوم : مباني عيب يابي جعبه دنده هاي اتوماتيك
تشخيص و شناسايي عيب ………………………………………………………………………….. 93
ايجاد كردن برنامه عيب يابي ………………………………………………………………….. 94
كدهاي خطا ……………………………………………………………………………………… 95
شناسايي صفحه ………………………………………………………………………………….. 96
برنامه عيب يابي ………………………………………………………………………………….. 97
مدولهاي تست ……………………………………………………………………………………. 98
راهنمايي هاي عيب يابي ……………………………………………………………………….. 99
منابع اطلاعاتي ……………………………………………………………………………………. 100
برنامه ريزي و كد گذاري TCM ……………………………………………………………… 101
اطلاعات روغن جعبه دنده اتوماتيك …………………………………………………………. 104
مراحل بررسي سطح روغن جعبه دنده…………………………………………………………. 105
كاربرد روغن جعبه دنده …………………………………………………………………………… 106
ابزار و وسايل جعبه دنده اتوماتيك ………………………………………………………………. 107
- منابع …………………………………………………………………………….. 113
مباني اساسي
«جعبه دنده هاي اتوماتيک »
مقايسه جعبه دنده هاي اتوماتيک و معمولي:
در خودروهاي مدرن امروزي ، جعبه دنده اتوماتيک به عنوان يک قسمت حياتي و يک جزء واجب و ضروري در سيستم انتقال قدرت به حساب مي آيد. جعبه دنده هاي اتوماتيک علاوه بر اينکه باعث صرفه جويي در مصرف سوخت خودرو و افزايش راندمان مي شود، قابليت تطابق و هماهنگي با تغيير شرايط جاده و عادتهاي رانندگي را دارد. در جعبه دنده هاي معمولي راننده با وسيله نقليه بيشتر درگير است ( اثر متقابل يا فعل و انفعال راننده با وسيله نقليه) ، در حاليکه جعبه دنده هاي اتوماتيک خستگي راننده را کاهش مي دهند و ايمني و راحتي را با تعويض دنده اتوماتيک افزايش مي دهند. جعبه دنده هاي اتوماتيک توانايي رانندگي در حرکتها و توقفهاي ناشي از ترافيک را نيز بهبود مي بخشند. اگر بخواهيم عيب جعبه دنده هاي اتوماتيک را بيان کنيم ، مي توانيم به پيچيدگي و پر هزينه بودن فرايند ساخت اين جعبه دنده اشاره کنيم.
در زير به طور اجمالي و موردي به مقايسه جعبه دنده هاي اتوماتيک و معمولي مي پردازيم:
- جعبه دنده معمولي :
- براي تعويض دنده بايد گشتاور محرک را قطع کرد.
- هنگام کاربرد ناگهاني کلاچ ( گرفتن و آزاد کردن ) بار بيشتري بر روي خط انتقال قدرت ( ميل گاردان) وارد مي شود.
- در هنگامي که خودرو متوقف شده است براي جلوگيري از بوجود آمدن حالت استال بايد کلاچ را آزاد کرد.
- بارهاي شعاعي وارد بر پوسته ديفرانسيل زياد است.
- در طراحي مجموعه دنده ها احتياج به فضاي بيشتري نسبت به نوع سياره اي است.
- احتياج به تعمير و نگهداري دارد ( کلاچ ).
- ب
راي تعويض دنده احتياج به مداخله راننده است .
- جعبه دنده اتوماتيک:
- با استفاده از دنده سياره اي اين دنده ها هميشه با هم درگير هستند.
- کاربرد نرمتر گشتاور محرک باعث کاهش بارهاي وارد بر روي خط انتقال قدرت مي شود.
- بارهاي شعاعي وارد بر پوسته ديفرانسيل زياد است.
- وجود طراحي تماسي در مجموعه دنده ها باعث شده که فضاي مورد نياز براي دنده ها مي نيمم باشد.
- عملکرد فارغ از نگهداري ( روغن مادام العمر و نبود کلاچ ).
- ت
عويض دنده اتوماتيک باعث کاهش خستگي و افزايش ايمني و راحتي مي شود.
جعبه دنده هاي هيدروليکي و جعبه دنده هاي الکترو– هيدروليکي:
از زمان ابداع جعبه دنده هاي اتوماتيک تلاشهاي فراواني صورت گرفته و آزمايشات مختلفي بر روي ماشينها انجام گرفته است تا بتوانند راحتي تعويض را به همان اندازه صرفه جويي در مصرف سوخت بهبود بخشند. در ابتداي پيدايش جعبه دنده هاي اتوماتيک ، اين جعبه دنده ها تنها به صورت هيدروليکي کنترل مي شدند و هيچ نوع مداخله الکترونيکي در آنها وجود نداشت. در سال 1986 کمپاني BMW اولين نوع جعبه دنده اتوماتيک با کنترل الکترو- هيدروليکي (EH) را توليد و در وسايل نقليه خود به کاربرد.
از طرف کمپاني BMW کلمه اختصاري “ EGS“ براي سيستم کنترل الکترونيکي در نظر گرفته شد. اين علامت از حروف آلماني « Electronisch Getribe Steurung» گرفته شده است. به منظور موافقت با اصطلاحات فني SAE به جاي مدول کنترل “EGS “ از اصطلاح TCM «Transmission Control Module» استفاده مي شود.
عملکرد سيستم الکترو- هيدروليکي (EH) بهينه کردن نقاط تعويض دنده با استفاده از ارزيابي همه شرايط و تغييرات آنها است. سرعت جاده، سرعت موتور و زاويه دريچه گاز از وروديهايي هستند که بوسيله TCM مورد ارزيابي قرار مي گيرند و از آنها براي تعيين نقاط بهينه تعويض استفاده مي شود. TCM اطلاعات ورودي را پردازش مي کند و نقطه تعويض را از طريق سولنوئيدهاي الکترونيکي که بر روي محفظه سوپاپ ها نصب مي شوند کنترل مي کند.
با ابداع سيستم کنترل سازگار و تطابقي ، راحتي تعويض دنده و صرفه جويي سوخت بيشتر بهبود يافته است. امروزه TCM اطلاعاتي همچون انحراف زاويه دريچه گاز ، سرعت چرخها و اطلاعات شبکه CAN را براي تعيين نقاط تعويض دنده دقيق دريافت مي کند.
هيدروليک جعبه دنده هاي اتوماتيک
سيال جعبه دنده ( روغن) :
سيستم هاي هيدروليکي گيربوکس اتوماتيک براي اينکه گيربوکس بتواند وظيفه اش را به درستي انجام دهد و عمر سرويس آن طولاني باشد ، احتياج به روغن هاي مخصوصي دارند. فيلترهاي بکار رفته در گيربوکس اين روغن ها را تميز نگه داشته و از وارد آمدن خسارت و ايجاد سايش در قطعات داخلي جلوگيري مي کنند. بنابراين تمام جعبه دنده هاي اتوماتيک BMW نيز با روغن مخصوص کار مي کنند. استفاده از روغن نامناسب باعث ايجاد صدمات جبران ناپذير به جعبه دنده مي شود که اين صدمات تحت ضمانت کمپاني BMW قرار نمي گيرد.
روغن گيربوکس اتوماتيک (ATF) مايع حياتي تمام جعبه دنده هاي اتوماتيک است. وظايف عملکردي روغن گيربوکس عبارت است از:
- روغنکاري اجزاي مکانيکي ( دنده هاي سياره اي ، ياتاقانها و … ) .
- گرفتن حرارت از اجزاي جعبه دنده و انتقال آن به سيستم خنک کاري ( مبدل گرما).
- تميز نگه داشتن قطعات داخلي با انتقال ذرات کثيف به مخزن و فيلتر کردن روغن در حين گردش .
- انتقال انرژي جنبشي در داخل تورک کنورتور .
- اجازه عملکرد هيدروليکي به اجزاي مکانيکي ( کلاچها و باندهاي ترمزي ) از طريق کنترل محفظه سوپاپ .
روغن گيربوکس اتوماتيک داراي خواص مختلفي است تا از اکسيداسيون و تجزيه شدن آن در اثر حرارت و اصطکاک جلوگيري شود . بر اساس نوع عملکرد گيربوکس اتوماتيک از روغن مخصوصي استفاده مي شود .
عامل مؤثر در نحوه عملکرد جعبه دنده اتوماتيک سطح روغن گيربوگس است . سطح روغن نامناسب باعث عملکرد بد و در نهايت وارد شدن صدمات جبران ناپذير به گيربوکس مي شود . اثرات سطح روغن نا مناسب عبارت است از :
سطح روغن کم مي تواند موجب قطع جريان روغن در حين شتاب گيري سريع يا ترمزگيري شديد شود که در نحوه تعويض دنده اثر نامطلوب دارد
حضرت علي (علیه السلام)
كَفى بِالمَرءِ غَفلَةً أن يَصرِفَ هِمَّتَهُ فيما لا يَعنيهِ
غفلت آدمى را همين بس كه همّتش را در آنچه به كارش نمیايد، صرف كند.
برای دانلود کتاب به ادرس www.hieng.org مراجعه کنید
كَفى بِالمَرءِ غَفلَةً أن يَصرِفَ هِمَّتَهُ فيما لا يَعنيهِ
غفلت آدمى را همين بس كه همّتش را در آنچه به كارش نمیايد، صرف كند.
برای دانلود کتاب به ادرس www.hieng.org مراجعه کنید