امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
یونیت دندانپزشکی
#1
یونیت دندانپزشکی چیست؟
یونیت دندانپزشکی، قلب هر مطب دندانپزشکی می باشد و کوچکترین مشکل در عملکرد آن باعث مختل شدن کارآیی مطب می گردد. شاید به نظر خیلی از افراد دانستن نکات فنی و مشخصات تکنیکال یونیت دندانپزشکی برای دندانپزشک ضرورتی نداشته باشد اما بطور کلی داشتن این اطلاعات جدا از محسنات عمومی ایی که دارد، در استفاده بهینه، نگهداری و حتی تشخیص انجام کار درست در هنگام مواجه با مشکلات مختلف، مفید واقع می شود.
برای اینکه در مورد یونیت صحبت کنیم و بگوییم یونیت دندانپزشکی چیست، ابتدا باید موارد زیر را باهم مرور کنیم:
صندلی‌ دندانپزشکی‌ وسیله‌ای‌ است‌ که‌ بیماری‌ که‌ در ناحیه‌ دندان‌ و لثه‌ دچار عارضه‌ است‌ و به مطب دندانپزشکی مراجعه می کند، برروی‌ آن‌ مستقر می‌شود. در سمت دیگر، یونیت‌، ابزاری‌‌ جهت‌ کنترل‌ حرکات‌ صندلی‌ و کلیه‌ اینسترومنت‌هایی‌ که‌ دندانپزشک‌ به‌ وسیله آن‌ ابزار بیمار را مداوا می‌نماید، می باشد. تمامی‌ یونیت‌های‌ دندانپزشکی‌ دارای‌ پایه‌ای‌ هستند که‌ چراغ‌ دندانپزشکی‌ برروی‌ آن‌ قرار می گیرد. یونیت‌ها دارای‌ ورودی های‌ آب‌ و هوا و خروجی‌ فاضلاب‌ می‌باشند زیرا آب‌ و هوا جهت‌ راه‌اندازی‌ اینسترونت‌ها، پوآر، کویترون‌، ساکشن‌، کراشوار و دوش‌ آب‌ لیوان‌ استفاده‌ می شود. یونیت توسط هوای فشرده، آب و الکتریسیته از طریق کلید یا پدال فعال می گردد و اتصال اینسترومنت های چرخشی و پوآر آب و هوا به یونیت به دوطریق می باشد: ۱.شلنگ از بالا، ۲. شلنگ آویز (کویلی و یا تلفنی).
یونیت دندانپزشکی به غیر از اینکه دارای یک صندلی برای بیمار جهت خوابیدن می باشد، اجزای مختلف دیگری نیز در خودش جای داده است. به همین خاطر، یکی از کامل ترین تجهیزات دندانپزشکی موجود در بازار، یونیت های دندانپزشکی محسوب می شوند که تمام مطب ها به آن نیاز دارند.
اجزای مختلف یونیت دندانپزشکی
یونیت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در زیر برخی از آن ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:
  • عملکرد پایه و بازوی یونیت: تمامی قطعات و ابزار صندلی دندانپزشکی بر روی یک بازوی افقی نصب می‌گردند که دارای طراحی خاصی است. محل قرارگیری و مقاومت مکانیکی بازو باید کاملا دقیق محاسبه گردد تا تعادل سیستم حفظ شود و همچنین کل مجموعه فاقد هر گونه لرزشی بوده و دارای حداقل وزن ممکن باشد. پایه و بازوی یونیت را می توان به اسکلت ساختمان تشبیه کرد.
  • چراغ یونیت دندانپزشکی: این بخش نور مورد نیاز برای انجام کار را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. نور مورد نیاز یک دندانپزشک، نوری سفید، سرد و بدون گرما است که سایه‌ای ایجاد نمی‌کند. همچنین باید در برابر آب مقاومت مناسبی داشته باشد. ویژگی های یک یونیت خوب، داشتن نور مناسب است.
  • کاسه کراشوار: تقریبا هر کسی که حداقل یک بار به دندانپزشک مراجعه کرده باشد، خاطره ای از استفاده از کاسه کنار یونیت دارد! کاسه کراشوار و دوش آب لیوان از دیگر اجزای یونیت‌ دندانپزشکی استاندارد هستند. در طول زمان انجام کار، آب دهان بیمار به وسیله ساکشن مکش می‌شود. اما گاهی اوقات بیمار درخواست تخلیه دهان خود را می‌نماید و یا اینکه پزشک نیاز به شستشوی دهان بیمار دارد، در این صورت بزاق دهان بیمار درون کاسه کراشوار خالی می‌شود. کاسه کراشوار باید دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی باشد که داشتن عمق مناسب از جمله آنهاست.
این ها تنها مواردی کلی از اجزای مختلف یونیت دندانپزشکی بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دانستن تمام موارد و جزئیات یونیت می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://avaldental.com/what-is-a-dental-unit/



پاسخ




موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بحث علمی بلیچینگ دندان دندانپزشکی دکتر صالح drsalehclinic 0 308 08-22-2020، 05:52 PM
آخرین ارسال: drsalehclinic
  مزایا کاربرد لیزر در دندانپزشکی laserhousedental 0 377 01-05-2019، 02:47 PM
آخرین ارسال: laserhousedental

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 3 مهمان

فیلم های آموزشی مهندسی مکانیک - به زبان فارسی

بر روی موضوع مورد نظر خود کلیک کنید

آموزش پنیوماتیک آموزش نرم افزار Fluidsim آموزش ریخته گری با ProCast
آموزش کنترل صنعتی آموزش نرم افزار PDMS آموزش نرم افزار کامسول Comsol
آموزش شکل دادن فلزات آموزش نرم افزار Moldflow آموزش ماشین کاری با EdgeCAM
آموزش طراحی کنترل مقاوم آموزش Working Model آموزش پدیده انتقال در کامسول
آموزش حل معادلات دینامیکی آموزش نرم افزار LogoPress آموزش کنترل فعال با رویکرد فازی
آموزش تحلیل المان محدود آموزش‌های رایگان آموزش ریخته گری با ProCast