06-27-2022، 07:14 PM
تیم Xbox از شرکت مایکروسافت امروز تایید کرد که فناوری FSR 2.0 بالاخره قرار است از انحصار سیستمهای خانگی خارج و در کنسولهای گیمینگ این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد. این تیم اعلام کرده که این فناوری بزودی در کنسولهای نسل جدید و قدیمی ایکس باکس به کار گرفته میشود.
بخش گیمینگ و کنسولهای ایکس باکس مایکروسافت امروز تایید کرد که پس از انتشار کد منبع فناوری FSR 2.0 توسط AMD، به آن دسترسی پیدا کرده و هم اکنون مشغول تست و ارزیابی عملکرد این فناوری به منظور پیادهسازی بر روی بازیهای نسل جدید است. بنا به گفته این شرکت کنسولهای ایکس باکس در آینده نزدیک پشتیبانی از فناوری FSR 2.0 را دریافت میکنند و این فناوری بر روی کنسولهای Xbox Series X و Xbox Series S و همچنین کنسول نسل قبل Xbox One قابل دسترس خواهد بود.
به این ترتیب پس از اضافه شدن فناوری Fidelity FX Super Resolution 2 به کنسول گیمینگ Steam Deck، اکنون شاهد حضور آن در کنسولهای ایکس باکس هستیم. این دو اتفاق را باید نخستین تلاش به منظور خارج کردن این فناوری از انحصار سیستمهای خانگی تلقی کنیم. باید دید فناوری FSR 2.0 تا چه حد موجب ارتقا و بهبود بازیهای کنسول ایکس باکس خواهد شد.
استفاده از فناوریهای ارتقا یا Upscale هوشمند وضوح در کنسولهای گیمینگ به ویژه کنسولهای ایکس باکس اتفاق جدیدی نیست و در سالهای گذشته به کرات شاهد استفاده از این فناوریها بودهایم. با توجه به قدمت بالای کنسولهای بازی، بخشی از این محصولات به عنوان یک عضو جدانشدنی دارای فناوریهای Upscale هوشمند وضوح هستند. شرکتهای تولید کننده کنسولهای بازی از این فناوریها به منظور جلوگیری از منسوخ شدن زود هنگام پردازندههای گرافیکی استفاده میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شهرسخت افزار مراجعه نمایید.
تقریباً تمامی بازیهای مبتنی بر کنسولهای ایکس باکس و همچنین پلی استیشن به نوعی از این فناوری بهره میبرند تا بتوانند در وضوحهای بالا به نرخ فریم موردنظر خود همچون 30، 60 یا 120 فریم بر ثانیه برسند. هنوز مشخص نیست که عملکرد فناوری FSR 2.0 بر روی کنسولهای گیمینگ چگونه خواهد بود و آن تا چه حدودی میتواند به ارتقا عملکرد بازیها کمک کند؛ اما انتظار میرود در بدترین حالت عملکرد آن با الگوریتمهایی که در حال حاضر توسط مایکروسافت به منظور Upscale هوشمند وضوح مورد استفاده قرار میگیرد یکسان باشد. همچنین انتظار میرود این فناوری نسبت به الگوریتمهای سادهای که در بخشی از کنسولهای گیمینگ مورد استفاده قرار میگیرد عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.
به نظر میرسد سختترین مرحله به منظور اضافه کردن فناوری FSR 2.0 به کنسولهای گیمینگ، اضافه کردن پشتیبانی گیمها و بازیهای موجود به آن است. فناوری FSR 2.0 از الگوریتمهای پیچیدهای استفاده میکند و به منظور فراهم کردن بهترین عملکرد خود به اطلاعات اضافهای از بازیها نیاز دارد. اطلاعاتی که ممکن است توسط موتورهای بازی سازی به این عناوین اضافه نشده باشد. این موضوع میتواند موجب زمانبر شدن مراحل پیادهسازی فناوری FSR 2.0 بر روی کنسولهای بازی شود و حتی سبب شود انبوهی از بازیها نتوانند از آن بهره ببرند. به نظر میرسد اضافه کردن خودِ الگوریتمهای فناوری FSR 2.0 به کنسولهای گیمینگ نیازمند زمان زیادی نباشد.
البته در حال حاضر بخشی از بازیها از الگوریتمهای پیشرفتهای برای Upscale هوشمند وضوح استفاده میکنند و این اطلاعات اضافی را در بین دادههای خود گنجاندهاند. استفاده از فناوری FSR 2.0 در هنگام اجرای این بازیها میتواند به سادگی صورت بگیرد. دیگر توسعه دهندگان بازیها نیز باید از این پس فناوری FSR 2.0 را به موتورهای بازیسازی خود اضافه کنند تا دسترسی به این اطلاعات اضافه ممکن شود.
نکته قابل توجه دیگر اضافه شدن فناوری FSR 2.0 به کنسول Xbox One است که از تجهیزات سخت افزاری بسیار قدیمیتری نسبت به دو کنسول Xbox Series X/S بهره میبرد. در حال حاضر به منظور استفاده از فناوری FSR 2.0 بر روی سیستمهای خانگی به کارتهای گرافیک قابل توجهی نیاز است. این فناوری در وضوح 4K به یکی از کارتهای گرافیک RX 5700 یا RTX 2070 و در وضوح 1440p به یکی از کارتهای GTX 1080 یا RX 6500 XT نیاز دارد. باید دید چگونه امکان پیادهسازی این فناوری پیشرفته بر روی تجهیزات سخت افزاری کنسول Xbox One وجود خواهد داشت.
بخش گیمینگ و کنسولهای ایکس باکس مایکروسافت امروز تایید کرد که پس از انتشار کد منبع فناوری FSR 2.0 توسط AMD، به آن دسترسی پیدا کرده و هم اکنون مشغول تست و ارزیابی عملکرد این فناوری به منظور پیادهسازی بر روی بازیهای نسل جدید است. بنا به گفته این شرکت کنسولهای ایکس باکس در آینده نزدیک پشتیبانی از فناوری FSR 2.0 را دریافت میکنند و این فناوری بر روی کنسولهای Xbox Series X و Xbox Series S و همچنین کنسول نسل قبل Xbox One قابل دسترس خواهد بود.
به این ترتیب پس از اضافه شدن فناوری Fidelity FX Super Resolution 2 به کنسول گیمینگ Steam Deck، اکنون شاهد حضور آن در کنسولهای ایکس باکس هستیم. این دو اتفاق را باید نخستین تلاش به منظور خارج کردن این فناوری از انحصار سیستمهای خانگی تلقی کنیم. باید دید فناوری FSR 2.0 تا چه حد موجب ارتقا و بهبود بازیهای کنسول ایکس باکس خواهد شد.
استفاده از فناوریهای ارتقا یا Upscale هوشمند وضوح در کنسولهای گیمینگ به ویژه کنسولهای ایکس باکس اتفاق جدیدی نیست و در سالهای گذشته به کرات شاهد استفاده از این فناوریها بودهایم. با توجه به قدمت بالای کنسولهای بازی، بخشی از این محصولات به عنوان یک عضو جدانشدنی دارای فناوریهای Upscale هوشمند وضوح هستند. شرکتهای تولید کننده کنسولهای بازی از این فناوریها به منظور جلوگیری از منسوخ شدن زود هنگام پردازندههای گرافیکی استفاده میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شهرسخت افزار مراجعه نمایید.
تقریباً تمامی بازیهای مبتنی بر کنسولهای ایکس باکس و همچنین پلی استیشن به نوعی از این فناوری بهره میبرند تا بتوانند در وضوحهای بالا به نرخ فریم موردنظر خود همچون 30، 60 یا 120 فریم بر ثانیه برسند. هنوز مشخص نیست که عملکرد فناوری FSR 2.0 بر روی کنسولهای گیمینگ چگونه خواهد بود و آن تا چه حدودی میتواند به ارتقا عملکرد بازیها کمک کند؛ اما انتظار میرود در بدترین حالت عملکرد آن با الگوریتمهایی که در حال حاضر توسط مایکروسافت به منظور Upscale هوشمند وضوح مورد استفاده قرار میگیرد یکسان باشد. همچنین انتظار میرود این فناوری نسبت به الگوریتمهای سادهای که در بخشی از کنسولهای گیمینگ مورد استفاده قرار میگیرد عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.
به نظر میرسد سختترین مرحله به منظور اضافه کردن فناوری FSR 2.0 به کنسولهای گیمینگ، اضافه کردن پشتیبانی گیمها و بازیهای موجود به آن است. فناوری FSR 2.0 از الگوریتمهای پیچیدهای استفاده میکند و به منظور فراهم کردن بهترین عملکرد خود به اطلاعات اضافهای از بازیها نیاز دارد. اطلاعاتی که ممکن است توسط موتورهای بازی سازی به این عناوین اضافه نشده باشد. این موضوع میتواند موجب زمانبر شدن مراحل پیادهسازی فناوری FSR 2.0 بر روی کنسولهای بازی شود و حتی سبب شود انبوهی از بازیها نتوانند از آن بهره ببرند. به نظر میرسد اضافه کردن خودِ الگوریتمهای فناوری FSR 2.0 به کنسولهای گیمینگ نیازمند زمان زیادی نباشد.
البته در حال حاضر بخشی از بازیها از الگوریتمهای پیشرفتهای برای Upscale هوشمند وضوح استفاده میکنند و این اطلاعات اضافی را در بین دادههای خود گنجاندهاند. استفاده از فناوری FSR 2.0 در هنگام اجرای این بازیها میتواند به سادگی صورت بگیرد. دیگر توسعه دهندگان بازیها نیز باید از این پس فناوری FSR 2.0 را به موتورهای بازیسازی خود اضافه کنند تا دسترسی به این اطلاعات اضافه ممکن شود.
نکته قابل توجه دیگر اضافه شدن فناوری FSR 2.0 به کنسول Xbox One است که از تجهیزات سخت افزاری بسیار قدیمیتری نسبت به دو کنسول Xbox Series X/S بهره میبرد. در حال حاضر به منظور استفاده از فناوری FSR 2.0 بر روی سیستمهای خانگی به کارتهای گرافیک قابل توجهی نیاز است. این فناوری در وضوح 4K به یکی از کارتهای گرافیک RX 5700 یا RTX 2070 و در وضوح 1440p به یکی از کارتهای GTX 1080 یا RX 6500 XT نیاز دارد. باید دید چگونه امکان پیادهسازی این فناوری پیشرفته بر روی تجهیزات سخت افزاری کنسول Xbox One وجود خواهد داشت.