11-17-2020، 11:42 AM
روح الله ایزدخواه، مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بررسی طرح ساماندهی عرضه خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت و کلیات این طرح به تصویب اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رسید.
این مقام مسئول ادامه داد: اولویت تقاضا با متقاضیانی است که دارای کد ملی و کارت راهنماییورانندگی باشند اما هیچ خودرو و به عبارت بهتر، پلاک فعالی نداشته باشند و در صورت مازاد عرضه خودرو، به سایر افراد اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هم قابل تخصیص خواهد بود.
وی تأکید کرد: مابهالتفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، بهعنوان عوارض دولتی شناخته میشود و به خودروساز داده نمیشود و مکانیسمهایی برای تخصیص این مابهالتفاوت در نظر گرفته شده است.
او همچنین تصریح کرد: رویکرد اصلی در طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس کالا مبتنی است و بر اساس این طرح، شورای رقابت موظف میشود هر ۶ ماه یکبار خودروهای مشمول این طرح را با توجه به شاخصهایی مانند تورم قیمت، شدت فاصله بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار و تیراژ خودرو تعیین کند.
ایزدخواه ادامه داد: شورای رقابت باید خودروهایی که تأثیر قابلتوجهی بر بازار میگذارند را تعیین و این خودروها را برای عرضه در بورس کالا معرفی کند و سایر خودروهایی که این شاخصها را ندارند، مشمول قیمتگذاری نیستند و بهصورت آزاد توسط خودروساز میتوان این خودروها را فروخت.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: خودروهایی که در بورس کالا میآید، قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تعیین میشود و این قیمت پایه شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو بهعلاوه سود مصوب خودروساز است.
این مقام مسئول ادامه داد: اولویت تقاضا با متقاضیانی است که دارای کد ملی و کارت راهنماییورانندگی باشند اما هیچ خودرو و به عبارت بهتر، پلاک فعالی نداشته باشند و در صورت مازاد عرضه خودرو، به سایر افراد اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هم قابل تخصیص خواهد بود.
وی تأکید کرد: مابهالتفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، بهعنوان عوارض دولتی شناخته میشود و به خودروساز داده نمیشود و مکانیسمهایی برای تخصیص این مابهالتفاوت در نظر گرفته شده است.
ایزدخواه تصریح کرد: ۲۰ درصد از مابهالتفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی، توسعه جایگاههای سوخت طبیعی و کاهش آلودگی هوا تخصیص مییابد و ۵۰ درصد از این مابهالتفاوت هم بهعنوان تسهیلات قرضالحسنه کوتاهمدت به خودروسازان داده میشود.
وی بیان کرد: ۲۰ درصد از این مابهالتفاوت هم برای کمک به خرید خودرو توسط اقشار ضعیف جامعه و بهویژه زوجهای جوان بهصورت تسهیلات تخصیص مییابد و ۱۰ درصد هم بهعنوان پاداش ارزش افزاینده به خودروساز داده میشود.
برای اطلاع از قیمت بازار خودروهای داخلی همراه مکانیک کلیک کنید.