11-04-2020، 10:03 PM
افزایش قیمت دلار و فشار تحریمها همان بهانهای بود که خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو به دنبال آن میگشتند. مدیران ایرانخودرو و سایپا که تا مدتها به دنبال روشی برای افزایش قابل توجه قیمت بودند اکنون بهانه خود را به دست آورده و استارت این روند را زدند. خریداران نیز مدتی را با راهاندازی کمپینهای نخریدن سپری کردند؛ اما نهایتا به قیمتهای جدید عادت کرده و خرید و فروش خودرو از سر گرفته شد. البته حضور خودروهای وارداتی در بازار با قیمتهای مناسب هنوز نقطه امیدی برای خریداران بود.
با گذشت زمان و خروج خودروسازان خارجی بار دیگر ایرانخودرو و سایپا یکهتاز میدان شدند و شروع به افزایش قیمت بازار خودروهای داخلی به صورت سالانه، سه ماهه، ماهانه، هفتگی، روزانه و اکنون لحظهای کردهاند. این روند باعث شد که قیمت بازار خودروهای داخلی ساخت این دو گروه خودروسازی در فاصله شهریور تا مهر ۹۹ رشد ۴۰ درصدی را تجربه کند. رشدی بیسابقه که حتی کاهش قیمت دلار و سکه هم روی آن تاثیری نگذاشت.
در همین مدت سایپا با افزایش ۴۸ میلیونی پراید ۱۱۱ را از ۱۰۵ میلیون تومان به ۱۵۳ میلیون تومان رساند و قیمت پراید ۱۳۱ نیز از ۹۵ میلیون به ۱۳۰ میلیون رسید. این وضعیت برای تیبا صندوقدار و هاچبک و ساینا بدتر بود. قیمت این خودروها به ترتیب با افزایش ۳۷، ۵۰ و ۴۸ میلیون تومانی به قیمتهای ۱۵۲، ۱۷۲ و ۱۷۳ میلیون تومان رسید. این روند افزایشی سبب شد که سایپا که روزی خودروساز محبوب قشر ضعیف و متوسط جامعه بود اکنون به جمع خودروسازان لاکچری بپیوندد و بدون تغییر در امکانات یا کیفیت ساخت خودروهای خود، خریداران مرفهتر را به سوی نمایندگیهای خود بکشاند.
خودروهای ساخت ایرانخودرو که از ابتدا نیز قیمتی بالاتر از محصولات سایپا داشتند، در همین مدت یک ماهه افزایش قیمتی بین ۴۴ تا ۱۹۷ میلیونی را تجربه کردند. این در حالی است که خروج خودروسازان طرف قرارداد ایرانخودرو از بازارهای داخلی تا حد زیادی باعث افت کیفیت این خودروها شده و خدمات پس از فروش ایرانخودرو را نیز از آنـچه بود بدتر کرده است.
پیش از اینکه به بررسی خودروهای صادراتی بپردازیم باید اشاره کنیم که تحریمها بر صادرات خودرو نیز تاثیر گذاشته و نرخ صادرات خودروهای ایرانی به شدت افت کرده است. ایران قبلا به کشورهایی نظیر سوریه، الجزایر، عراق، ترکمنستان، ساحلعاج و آذربایجان خودرو صادر میکرد. اما ورود خودروهای باکیفیت اروپایی، ژاپنی و کـرهای به این کشورها سبب شده که اکنون مردم این کشورها به چشم یک اسباببازی به خودروهای ایرانی نگاه کنند. در حال حاضر نیز به دلیل مشکل در تامین قطعات و تکمیل خودروها خودروسازان برای تحویل به موقع خودرو به مشتریان داخلی نیز مشکل دارند. چه رسد به اینکه قصد صادرات آن را داشته باشند.
نکته جالب اینجاست که چه در سالهای گذشته که صادرات خودروی ایرانی رونق داشت و چه اکنون که این خودروها در مسیر مرزهای خروجی به گل نشستهاند، قیمت بازار خودروهای داخلی در خارج از کشور به مراتب ارزانتر از داخل بوده است. دلیل این موضوع را نیز تنها میتوان در وجود رقبای قدرتمند در بازارهای خارجی جستوجو کرد. علاوه بر آن کیفیت ساخت بسیار پایینتر خودروهای ایرانی نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار این کشورها باعث شده است که تنها خریداران قشر بسیار ضعیف کشورهای خارجی خودروهای ایرانی سوار شوند. در حالی که در داخل کشور به دلیل نبود بازار رقابتی و حذف خودروسازان خارجی به دلیل سیاستهای داخلی و خارجی، ایرانخودرو و سایپا عرصه را مناسب دیده و در حال حرکت بر موج افزایشی قیمت هستند.
برگرفته از سایت تاریخ ما
با گذشت زمان و خروج خودروسازان خارجی بار دیگر ایرانخودرو و سایپا یکهتاز میدان شدند و شروع به افزایش قیمت بازار خودروهای داخلی به صورت سالانه، سه ماهه، ماهانه، هفتگی، روزانه و اکنون لحظهای کردهاند. این روند باعث شد که قیمت بازار خودروهای داخلی ساخت این دو گروه خودروسازی در فاصله شهریور تا مهر ۹۹ رشد ۴۰ درصدی را تجربه کند. رشدی بیسابقه که حتی کاهش قیمت دلار و سکه هم روی آن تاثیری نگذاشت.
در همین مدت سایپا با افزایش ۴۸ میلیونی پراید ۱۱۱ را از ۱۰۵ میلیون تومان به ۱۵۳ میلیون تومان رساند و قیمت پراید ۱۳۱ نیز از ۹۵ میلیون به ۱۳۰ میلیون رسید. این وضعیت برای تیبا صندوقدار و هاچبک و ساینا بدتر بود. قیمت این خودروها به ترتیب با افزایش ۳۷، ۵۰ و ۴۸ میلیون تومانی به قیمتهای ۱۵۲، ۱۷۲ و ۱۷۳ میلیون تومان رسید. این روند افزایشی سبب شد که سایپا که روزی خودروساز محبوب قشر ضعیف و متوسط جامعه بود اکنون به جمع خودروسازان لاکچری بپیوندد و بدون تغییر در امکانات یا کیفیت ساخت خودروهای خود، خریداران مرفهتر را به سوی نمایندگیهای خود بکشاند.
خودروهای ساخت ایرانخودرو که از ابتدا نیز قیمتی بالاتر از محصولات سایپا داشتند، در همین مدت یک ماهه افزایش قیمتی بین ۴۴ تا ۱۹۷ میلیونی را تجربه کردند. این در حالی است که خروج خودروسازان طرف قرارداد ایرانخودرو از بازارهای داخلی تا حد زیادی باعث افت کیفیت این خودروها شده و خدمات پس از فروش ایرانخودرو را نیز از آنـچه بود بدتر کرده است.
پیش از اینکه به بررسی خودروهای صادراتی بپردازیم باید اشاره کنیم که تحریمها بر صادرات خودرو نیز تاثیر گذاشته و نرخ صادرات خودروهای ایرانی به شدت افت کرده است. ایران قبلا به کشورهایی نظیر سوریه، الجزایر، عراق، ترکمنستان، ساحلعاج و آذربایجان خودرو صادر میکرد. اما ورود خودروهای باکیفیت اروپایی، ژاپنی و کـرهای به این کشورها سبب شده که اکنون مردم این کشورها به چشم یک اسباببازی به خودروهای ایرانی نگاه کنند. در حال حاضر نیز به دلیل مشکل در تامین قطعات و تکمیل خودروها خودروسازان برای تحویل به موقع خودرو به مشتریان داخلی نیز مشکل دارند. چه رسد به اینکه قصد صادرات آن را داشته باشند.
نکته جالب اینجاست که چه در سالهای گذشته که صادرات خودروی ایرانی رونق داشت و چه اکنون که این خودروها در مسیر مرزهای خروجی به گل نشستهاند، قیمت بازار خودروهای داخلی در خارج از کشور به مراتب ارزانتر از داخل بوده است. دلیل این موضوع را نیز تنها میتوان در وجود رقبای قدرتمند در بازارهای خارجی جستوجو کرد. علاوه بر آن کیفیت ساخت بسیار پایینتر خودروهای ایرانی نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار این کشورها باعث شده است که تنها خریداران قشر بسیار ضعیف کشورهای خارجی خودروهای ایرانی سوار شوند. در حالی که در داخل کشور به دلیل نبود بازار رقابتی و حذف خودروسازان خارجی به دلیل سیاستهای داخلی و خارجی، ایرانخودرو و سایپا عرصه را مناسب دیده و در حال حرکت بر موج افزایشی قیمت هستند.
برگرفته از سایت تاریخ ما