09-13-2012، 04:58 PM
این رشته
که در ایران نوع پا است و چند سال بیشتر بنا نشده یکی از زیر شاخه های مکانیک قرار داده شده و در سطح بقیه رشته های این خوانوادهی بزرگ قرار دارد که بیشتر در مورد سرمایش و گرمایش و چگونگی کاهش انرژی در ساختمان ها و ادارات و در هر جایی که انسان به سر می برد بحص می کند.
این رشته در داشتن کارگاه و آزمایشگاه سر آمد تمام مکانیک هاستدر کل می توان این رشته را به سیالات نزدیک تر دانست ولی همچنان با این رشته فاصله زیادی دارد در این رشته یک مهندس قادر خواهدبودتا تعداد پره های یک شوفاژ را به طوری که با دیدن و دانستن ابعاد اتاق
حدس بزند در ایران این رشته ارشد و دکتری ندارد و اکثر کسانی که در
اینرشته مایل به ادامه تحصیل هستند رو به سوی رشته تبدیل انرژی می گزارندو عده ای هم به خارج کشور رفته و ادامه تحصیل می دهند.
v
در کل این رشته آینده بزرگی در ایران خواهد داشت باید دانست که این
رشتهاز گروه بزرگی به نام مکانیک برخاسته تا نشان دهد مکانیک بزرگترین
خواندهی رشته ها است.
یکی از مشکلاتی که دانشجویان این رشته دارند عدم وجود کارشناس ارشد و
دکتری و حتی هیات علمی در دانشگاه های دارای این رشته است با این وجود همانطور که قبلا
توضیح داده شد این رشته همچنان رو به پیشرفت و جا افتادن است امید است تا در آینده
این رشته جایگاه با شکوهی در میان شاخه های دیگر این رشته بزرگ پیدا کند
أسيسات
حرارتي و برودتي: ـ معرفي: نياز صنعت کشور به تأسيسات حرارتي و برودتي و کاربردي
بودن اين رشته در زمينههاي مختلف، باعث احياء مجدد اين رشته توسط دانشگاه علم و
صنعت (واحد اراک) گرديد. با توجه به صنعتي بودن اراک و وجود پالايشگاه پتروشيمي و
صنايع مختلف مرتبط با آن، بستر مناسبي براي پيشرفت و رشد اين رشته ميتواند وجود
داشته باشد.ـ اهداف رشته: 1- طراحي و محاسبه انواع سيستمهاي تهويهي مطبوع.2- طراحي و محاسبه انواع سيستمهاي
تبريد و سردخانه.3- مديريت، اجرا و بهرهبرداري سيستمهاي تهويه مطبوع. 4- مديريت،
اجرا و بهرهبرداري سيستمهاي تبريد و سردخانهها.ـ تواناييهاي لازم داوطلبان در اين
گرايش: 1- علاقمندي به کارهاي فني و عملي تأسيسات.2- برخورداري از ذهني خلاق براي
تجزيه و تحليل دروس تخصصي.3- مهارت در دروس رياضي و فيزيک بخصوص مباحث
ترموديناميکي.به دليل اينکه در اين گرايش از مهندسي مکانيک، روس عملي و کاربردي
فراواني وجود دارد و سعي ميشود آموزش اين رشته همراه با تجربه کردن اين دروس به
طور عملي باشد، دروس متعدد کارگاهي، آزمايشگاهي و پروژههاي مختلف و دورههاي
کارآموزي در طول تابستان گنجانده شده است، که سبب ميشود دانشجويان اين رشته، از
اعتماد به نفس لازم جهت ورود به صنعت برخوردار شوند.از آنجايي که برنامهي آموزش
اين گرايش و ساير گرايشهاي مهندسي مکانيک همجهت و همسو با برنامههاي آموزشي ساير
دانشگاهها و مراکز معتبر آموزشي دنيا ميباشد، سطح علمي دانشجويان آن با ساير
کشورها ميتواند برابر باشد.
این فایل را می توانید برای آشنایی بیشتر بخوانید وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاترفارغ التحصيلان گرايش تأسيسات حرارتي و برودتي ميتوانند براي ادامهي تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد، در آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته رشتههاي زير شرکت کنند:1- مهندسي پليمر - صنايع پليمر.2- مهندسي شيمي - مخازن هيدرو کربوري.3- مهندسي مکانيک (ساخت و توليد – طراحي کاربردي – تبديل انرژي).4- مهندسي صنايع (مديريت سيستم و بهرهوري – مديريت سيستمهاي اقتصادي – اجتماعي).5- مجموعه ژئوفيزيک و هواشناسي.6- مجموعه آمار (آمار رياضي – آمار بيمه آکچواري – آمار اقتصادي و اجتماعي).7- فلسفهي علم.فارغالتحصيلان ساير گرايشهاي مکانيک (ساخت و توليد – حرارت و سيالات – طراحي جامدات) ميتوانند براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد ناپيوسته در آزمون رشتههاي زير شرکت کرده و در صورت موفقيت ادامهي تحصيل دهند:1- مجموعهي مهندسي مکانيک (ساخت و توليد – طراحي کاربردي – تبديل انرژي).2- مهندسي پزشکي، بيومکانيک.3- مهندسي پزشکي بيومواد (بيومتريال).4- مجموعهي مهندسي هستهاي (مهندسي رآکتور – مهندسي پرتوپزشکي).5- مجموعه مهندسي هوافضا (جلوبرندگي - مکانيک پرواز - سازههاي هوايي – آئروديناميک).6- سيستم محرکهي خودرو.7- طراحي سيستم تعليق، ترمز و فرمان.8- سازهي بدنه خودرو.9- مهندسي پليمر – صنايع پليمر.10- مهندسي معماري کشتي (سازه کشتي – هيدرومکانيک کشتي).11- مهندسي شيمي (فقط گرايش حرارت و سيالات).12- مهندسي شيمي (مخازن هيدرو کربوري).13- مهندسي مديريت سوانح طبيعي.14- مهندسي مواد (شناسايي، انتخاب و روشهاي ساخت مواد مهندسي).15- مهندسي هوافضا – سوانح هوايي و صلاحيتهاي پروازي.16- مهندسي شيمي – بيوتکنولوژي.17- مجموعه ژئوفيزيک و هواشناسي.18- مجموعه مهندسي صنايع (مديريت سيستم و بهرهوري – مهندسي سيستمهاي اقتصادي - اجتماعي).19- مجموعه آمار (آمار رياضي – آمار بيمه آکچواري – آمار اقتصادي و اجتماعي).20- مجموعه مهندسي عمران (سازه – مهندسي زلزله – مکانيک خاک و پي – راه و ترابري – مهندسي آب – سازههاي هيدروليکي – سازههاي دريايي – برنامهريزي حمل و نقل – مهندسي مديريت و ساخت – مهندسي محيط زيست – مهندسي رودخانه – مهندسي آب و فاضلاب).21- مهندسي مواد (شکل دادن فلزات – ريختهگري).22- فلسفهي علم.امکان ادامه تحصيل در اين رشته در مقطع کارشناسي ارشد و دکتراي تخصصي (ph.D) در داخل کشور فراهم است.زمينه شغلي " مهندسي مكانيك"در حال حاضر دانشآموخته توانمند اين رشته مشكل كاريابي ندارند چرا كه به گفته كارشناسان اين رشته، توسعه سختافزاري و رشد مسايل مهندسي، گرايش به سمت توليد داخل و ايجاد تكنولوژي توليد تجهيزات و وسايل در داخل كشور و روي آوردن به خدمات مهندسي در داخل كشور به علت محدوديتهاي ارزي و كاهش درآمدهاي نفتي، باعث رشد چشمگير بازار كار مهندسان مكانيك در ايران شده است. يك مهندس مكانيك در حال حاضر در زمينههاي مختلفي فعاليت ميكند كه از جمله آنها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:- طراحي و ساخت تمامي ماشينآلات و قطعات آنها، اعم از ماشينآلات توليدي تمام صنايع، لوازم خانگي و تجهيزات پزشكي- طراحي و ساخت تجهيزات و سيستمهاي انتقال و تصفيه آب، سيستمهاي مكانيكي و كنترل پالايشگاهها و كارخانجات شيميايي- طراحي و ساخت تأسيسات حرارتي و برودتي ساختمانها و اماكن، بالابرها و آسانسورها و سيستمهاي حملونقل- ساخت ماشين آلات تغليظ و بازيافت مواد مثل كارخانجات قند، كاغذسازي، سيمان، نساجي، نمك و كنسانتره - طراحي و ساخت وسايل و تجهيزات حملونقل زميني، دريايي و هوايي- ساخت تجهيزات دفاعي مانند تانك، راكت، اژدها و پلهاي متحرك- ساخت روباتها، بازوهاي مكانيكي و سيستمهاي توليدبا توجه به توانمندي فارغالتحصيل اين رشتهها براي فعاليت و اشتغال در سازمانها و ارگانها و صنايع سبك و سنگين دولتي و خصوصي دارد.مهندس مكانيك همچنين ميتواند به عنوان كارشناس و مشاور فني در بانكها، شركتهاي سرمايهگذاري و بيمه، شركتهاي بازرسي و نظارت امور بينالملل و وزارتخانههاي مختلف از جمله صنايع و معادن، كشاورزي و .... به فعاليت بپردازد. ذكر اين نكته ضروري ميباشد كه در همه جاي دنيا فارغالتحصيل مهندسي مكانيك مثل يك موم خام است كه دانش كافي دارد و در زمينهاي كه كار كند ميتواند در آن زمينه متخصص بشود. با پيشرفت تكنولوژي همچنين زمينههاي تحقيقي و پژوهشي بسياري در اين رشته وجود دارد.
که در ایران نوع پا است و چند سال بیشتر بنا نشده یکی از زیر شاخه های مکانیک قرار داده شده و در سطح بقیه رشته های این خوانوادهی بزرگ قرار دارد که بیشتر در مورد سرمایش و گرمایش و چگونگی کاهش انرژی در ساختمان ها و ادارات و در هر جایی که انسان به سر می برد بحص می کند.
این رشته در داشتن کارگاه و آزمایشگاه سر آمد تمام مکانیک هاستدر کل می توان این رشته را به سیالات نزدیک تر دانست ولی همچنان با این رشته فاصله زیادی دارد در این رشته یک مهندس قادر خواهدبودتا تعداد پره های یک شوفاژ را به طوری که با دیدن و دانستن ابعاد اتاق
حدس بزند در ایران این رشته ارشد و دکتری ندارد و اکثر کسانی که در
اینرشته مایل به ادامه تحصیل هستند رو به سوی رشته تبدیل انرژی می گزارندو عده ای هم به خارج کشور رفته و ادامه تحصیل می دهند.
v
در کل این رشته آینده بزرگی در ایران خواهد داشت باید دانست که این
رشتهاز گروه بزرگی به نام مکانیک برخاسته تا نشان دهد مکانیک بزرگترین
خواندهی رشته ها است.
یکی از مشکلاتی که دانشجویان این رشته دارند عدم وجود کارشناس ارشد و
دکتری و حتی هیات علمی در دانشگاه های دارای این رشته است با این وجود همانطور که قبلا
توضیح داده شد این رشته همچنان رو به پیشرفت و جا افتادن است امید است تا در آینده
این رشته جایگاه با شکوهی در میان شاخه های دیگر این رشته بزرگ پیدا کند
أسيسات
حرارتي و برودتي: ـ معرفي: نياز صنعت کشور به تأسيسات حرارتي و برودتي و کاربردي
بودن اين رشته در زمينههاي مختلف، باعث احياء مجدد اين رشته توسط دانشگاه علم و
صنعت (واحد اراک) گرديد. با توجه به صنعتي بودن اراک و وجود پالايشگاه پتروشيمي و
صنايع مختلف مرتبط با آن، بستر مناسبي براي پيشرفت و رشد اين رشته ميتواند وجود
داشته باشد.ـ اهداف رشته: 1- طراحي و محاسبه انواع سيستمهاي تهويهي مطبوع.2- طراحي و محاسبه انواع سيستمهاي
تبريد و سردخانه.3- مديريت، اجرا و بهرهبرداري سيستمهاي تهويه مطبوع. 4- مديريت،
اجرا و بهرهبرداري سيستمهاي تبريد و سردخانهها.ـ تواناييهاي لازم داوطلبان در اين
گرايش: 1- علاقمندي به کارهاي فني و عملي تأسيسات.2- برخورداري از ذهني خلاق براي
تجزيه و تحليل دروس تخصصي.3- مهارت در دروس رياضي و فيزيک بخصوص مباحث
ترموديناميکي.به دليل اينکه در اين گرايش از مهندسي مکانيک، روس عملي و کاربردي
فراواني وجود دارد و سعي ميشود آموزش اين رشته همراه با تجربه کردن اين دروس به
طور عملي باشد، دروس متعدد کارگاهي، آزمايشگاهي و پروژههاي مختلف و دورههاي
کارآموزي در طول تابستان گنجانده شده است، که سبب ميشود دانشجويان اين رشته، از
اعتماد به نفس لازم جهت ورود به صنعت برخوردار شوند.از آنجايي که برنامهي آموزش
اين گرايش و ساير گرايشهاي مهندسي مکانيک همجهت و همسو با برنامههاي آموزشي ساير
دانشگاهها و مراکز معتبر آموزشي دنيا ميباشد، سطح علمي دانشجويان آن با ساير
کشورها ميتواند برابر باشد.
این فایل را می توانید برای آشنایی بیشتر بخوانید وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاترفارغ التحصيلان گرايش تأسيسات حرارتي و برودتي ميتوانند براي ادامهي تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد، در آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته رشتههاي زير شرکت کنند:1- مهندسي پليمر - صنايع پليمر.2- مهندسي شيمي - مخازن هيدرو کربوري.3- مهندسي مکانيک (ساخت و توليد – طراحي کاربردي – تبديل انرژي).4- مهندسي صنايع (مديريت سيستم و بهرهوري – مديريت سيستمهاي اقتصادي – اجتماعي).5- مجموعه ژئوفيزيک و هواشناسي.6- مجموعه آمار (آمار رياضي – آمار بيمه آکچواري – آمار اقتصادي و اجتماعي).7- فلسفهي علم.فارغالتحصيلان ساير گرايشهاي مکانيک (ساخت و توليد – حرارت و سيالات – طراحي جامدات) ميتوانند براي ادامه تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد ناپيوسته در آزمون رشتههاي زير شرکت کرده و در صورت موفقيت ادامهي تحصيل دهند:1- مجموعهي مهندسي مکانيک (ساخت و توليد – طراحي کاربردي – تبديل انرژي).2- مهندسي پزشکي، بيومکانيک.3- مهندسي پزشکي بيومواد (بيومتريال).4- مجموعهي مهندسي هستهاي (مهندسي رآکتور – مهندسي پرتوپزشکي).5- مجموعه مهندسي هوافضا (جلوبرندگي - مکانيک پرواز - سازههاي هوايي – آئروديناميک).6- سيستم محرکهي خودرو.7- طراحي سيستم تعليق، ترمز و فرمان.8- سازهي بدنه خودرو.9- مهندسي پليمر – صنايع پليمر.10- مهندسي معماري کشتي (سازه کشتي – هيدرومکانيک کشتي).11- مهندسي شيمي (فقط گرايش حرارت و سيالات).12- مهندسي شيمي (مخازن هيدرو کربوري).13- مهندسي مديريت سوانح طبيعي.14- مهندسي مواد (شناسايي، انتخاب و روشهاي ساخت مواد مهندسي).15- مهندسي هوافضا – سوانح هوايي و صلاحيتهاي پروازي.16- مهندسي شيمي – بيوتکنولوژي.17- مجموعه ژئوفيزيک و هواشناسي.18- مجموعه مهندسي صنايع (مديريت سيستم و بهرهوري – مهندسي سيستمهاي اقتصادي - اجتماعي).19- مجموعه آمار (آمار رياضي – آمار بيمه آکچواري – آمار اقتصادي و اجتماعي).20- مجموعه مهندسي عمران (سازه – مهندسي زلزله – مکانيک خاک و پي – راه و ترابري – مهندسي آب – سازههاي هيدروليکي – سازههاي دريايي – برنامهريزي حمل و نقل – مهندسي مديريت و ساخت – مهندسي محيط زيست – مهندسي رودخانه – مهندسي آب و فاضلاب).21- مهندسي مواد (شکل دادن فلزات – ريختهگري).22- فلسفهي علم.امکان ادامه تحصيل در اين رشته در مقطع کارشناسي ارشد و دکتراي تخصصي (ph.D) در داخل کشور فراهم است.زمينه شغلي " مهندسي مكانيك"در حال حاضر دانشآموخته توانمند اين رشته مشكل كاريابي ندارند چرا كه به گفته كارشناسان اين رشته، توسعه سختافزاري و رشد مسايل مهندسي، گرايش به سمت توليد داخل و ايجاد تكنولوژي توليد تجهيزات و وسايل در داخل كشور و روي آوردن به خدمات مهندسي در داخل كشور به علت محدوديتهاي ارزي و كاهش درآمدهاي نفتي، باعث رشد چشمگير بازار كار مهندسان مكانيك در ايران شده است. يك مهندس مكانيك در حال حاضر در زمينههاي مختلفي فعاليت ميكند كه از جمله آنها ميتوان به موارد زير اشاره كرد:- طراحي و ساخت تمامي ماشينآلات و قطعات آنها، اعم از ماشينآلات توليدي تمام صنايع، لوازم خانگي و تجهيزات پزشكي- طراحي و ساخت تجهيزات و سيستمهاي انتقال و تصفيه آب، سيستمهاي مكانيكي و كنترل پالايشگاهها و كارخانجات شيميايي- طراحي و ساخت تأسيسات حرارتي و برودتي ساختمانها و اماكن، بالابرها و آسانسورها و سيستمهاي حملونقل- ساخت ماشين آلات تغليظ و بازيافت مواد مثل كارخانجات قند، كاغذسازي، سيمان، نساجي، نمك و كنسانتره - طراحي و ساخت وسايل و تجهيزات حملونقل زميني، دريايي و هوايي- ساخت تجهيزات دفاعي مانند تانك، راكت، اژدها و پلهاي متحرك- ساخت روباتها، بازوهاي مكانيكي و سيستمهاي توليدبا توجه به توانمندي فارغالتحصيل اين رشتهها براي فعاليت و اشتغال در سازمانها و ارگانها و صنايع سبك و سنگين دولتي و خصوصي دارد.مهندس مكانيك همچنين ميتواند به عنوان كارشناس و مشاور فني در بانكها، شركتهاي سرمايهگذاري و بيمه، شركتهاي بازرسي و نظارت امور بينالملل و وزارتخانههاي مختلف از جمله صنايع و معادن، كشاورزي و .... به فعاليت بپردازد. ذكر اين نكته ضروري ميباشد كه در همه جاي دنيا فارغالتحصيل مهندسي مكانيك مثل يك موم خام است كه دانش كافي دارد و در زمينهاي كه كار كند ميتواند در آن زمينه متخصص بشود. با پيشرفت تكنولوژي همچنين زمينههاي تحقيقي و پژوهشي بسياري در اين رشته وجود دارد.
خوبی چو از حد بگذرد نادان خیال بد کند.