07-31-2017، 01:03 AM
چکیده
هدف از این پروژه بررسی و شناخت ساختمان انواع مختلف سیستمهای انتقال دهنده ی مواد بوده که ضمن بررسی عملکرد آنها اقرام به انجام محاسبات لازم جهت طراحی سیستمهای انتقال دهنده ی مواد پرداخته و نقشه های اجرایی مرتبط و نحوه ی چیدمان را به انجام میرساند
پیشگفتار
شرکت صنایع لاستیکی سهند به عنوان نخستین تولید کننده نوارنقالههای لاستیکی در ایران، سالهاست دانش فنی مصرف و به کارگیری نوارنقاله را با چاپ نشریات و برگزاری دورههای آموزشی در اختیار دانشپژوهان و مهندسین قرار داده است.
اکنون با توجه به دورههای آموزشی برگزار شده و با بهره گیری از منابع و مراجع متعددی که در اختیار دارد و با اتکاء به تجربه متخصصین و کارشناسان خود، نوشتهای که در اختیار دارید را فراهم نموده است.
هدف این شرکت از چاپ و انتشار مجموعه حاضر ارائه همه جزئیات دانش فنی نوار نقاله نیست، بلکه راهنمایی اولیه برای مصرف کنندگان، طراحان و دستاندرکاران نوارنقاله است.
مسئولین شرکت صنایع لاستیکی سهند به خوبی آگاهند که ارائه مطالب کتاب با شرح و بسط کامل از حیطه یک کارخانه تولید کننده نوارنقاله خارج است و به عهده مراکز علمی و دانشگاهی است. با وجود این، مجموعه حاضر میتواند توجه مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان را به خود جلب نماید تا در صدد برگزاری دورههای تخصصی در این زمینه برای دانشجویان و علاقهمندان برآیند.
در کشور ما در سال 1368 برای نخستین بار خط تولید انبوه نوارنقاله مطابق با استانداردهای بینالمللی در کارخانه شرکت صنایع لاستیکی سهند آغاز به کار کرد. نوپا بودن صنعت نوارنقاله در ایران از یک طرف و ضرورت رشد و توسعه این صنعت از طرف دیگر، همواره مسئولین شرکت صنایع لاستیکی سهند را بر آن داشته است تا هرچه درتوان دارند به کار گیرند و تقدیم دستاندرکاران این صنعت و مردم شریف کشورمان کنند و امیدوارند دیگران ادامه دهنده این گامهای نخستین باشند.
نوار نقاله و اجزاء آن
نوار نقاله لاستیکی به رغم ظاهر ساده آن محصولی مهندسی و پیچیده است . شناخت دقیق نوار نقاله و اجزاء آن نیاز به دانستن اصول پایه مهندسی دارد.
1.ساختار نوار نقاله لاستیکی
نوار نقاله از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.
1-1 لاستیک روکش بالای نوار
لاستیک روکش بالای نوار قسمتی است که بار روی آن قرار گیرد و از منجید نوار در مقابل آسیبهای ناشی از مواد حمل شونده محافظت می کند. جنس و ضخامت لاستیک روکش بالا به نوع مواد حمل شونده و شرایط کارکرد نوار بستگی دارد. مشخصات فیزیکی مواد از قبیل دما، ریز و درشت بودن ذرات، بُرندگی یا صاف بودن و نیز مشخصات شیمیایی مواد حمل شونده در انتخاب ضخامت و جنس لاستیک روکش بالا موثرند .
1-2 منجید نوار
منجید قسمتی است که استحکام مور نیاز نوار را برای حل بار و به گردش درآوردن خود نوار و درامها و هرزگردهای ماشین نقاله تأمین میکند. منجید از یک یا چند لایه تقویت کننده و لاستیک تشکیل یافته است. استحکام نوار بر اساس استحکام منجید آن بیان میشود.
1-3 لاستیک روکش پایین نوار
لاستیک روکش پایینی نوار قسمتی است که منجید را در مقابل سایش هرزگردها و درامها و سرزیر مواد
* اغلب مطالب، شکلها و جداول این مجموعه از جزوه اصول طراحی تسمه نقالهها شرکت صنایع لاستیکی سهند اتخاذ گردیده است.
حمل شونده محافظت میکند. ضخامت روکش لاستیک پایین از ضخامت روکش لاستیک بالا کمتر است.
ضخامت، نوع آمیزه و شکل سطح لاستیک روکش نوار
2-1 ضخامت لاستیک روکش بالا
تعیین ضخامت لاستیک روکش بالا به طور دقیق کار مشکلی است. زیرا ضخامت لاستیک روکش بالا به عوامل متعددی مانند اندازه ذرات مواد، روش تغذیه بر روی نوار، ارتفاع قیف تغذیه، زمان یک دور گردش کامل نوار و … بستگی دارد. جدول های 1 و 2 با در نظر گرفتن عوامل اصلی موثر، مقادیر ضخامت لاستیک روکش بالا را مشخص می کنند.
آمیزه لاستیک روکش بالا و پایین
بنا بر نوع مصرف و شرایط کارکرد و محیط عمل نوار نقاله باید لاستیک روکش بالا و پایین از مواد خاصی ساخته شوند. گروه بندی زیر، عوامل موثر در شرایط کارکرد نوار را مشخص می کند. آمیزه روکش لاستیک باتوجه به تأثیر این عوامل و به منظور محافظت در برابر آسیب این عوامل طراحی میشود.
الف ) عوامل فیزیکی : سایش ـ اجسام تیره و برنده ـ حرارت
ب ) عوامل شیمیایی : اسید و باز ( با غلظتهای مختلف ) ـ روغن ـ آب و …
2-3 شکل سطح لاستیک روکش بالا
شکل سطح لاستیک روکش بالا بر اساس زاویه شیب حمل بار ونوع بار می تواند صاف یا آجدار باشد این آجها به شکل گریب ( متخلخل)، به شکل V یا شکلهای دیگر می توانند باشند. در شکلهای 2، 3 و 4 برخی از انواع آجها ارائه شده است.
کاربر مهمان نمیتواند مطالب قیمتگذاری شده را خریداری کند. برای خرید مطالب قیمتگذاری شده، وارد شوید یا ثبت نام کنید .
هدف از این پروژه بررسی و شناخت ساختمان انواع مختلف سیستمهای انتقال دهنده ی مواد بوده که ضمن بررسی عملکرد آنها اقرام به انجام محاسبات لازم جهت طراحی سیستمهای انتقال دهنده ی مواد پرداخته و نقشه های اجرایی مرتبط و نحوه ی چیدمان را به انجام میرساند
پیشگفتار
شرکت صنایع لاستیکی سهند به عنوان نخستین تولید کننده نوارنقالههای لاستیکی در ایران، سالهاست دانش فنی مصرف و به کارگیری نوارنقاله را با چاپ نشریات و برگزاری دورههای آموزشی در اختیار دانشپژوهان و مهندسین قرار داده است.
اکنون با توجه به دورههای آموزشی برگزار شده و با بهره گیری از منابع و مراجع متعددی که در اختیار دارد و با اتکاء به تجربه متخصصین و کارشناسان خود، نوشتهای که در اختیار دارید را فراهم نموده است.
هدف این شرکت از چاپ و انتشار مجموعه حاضر ارائه همه جزئیات دانش فنی نوار نقاله نیست، بلکه راهنمایی اولیه برای مصرف کنندگان، طراحان و دستاندرکاران نوارنقاله است.
مسئولین شرکت صنایع لاستیکی سهند به خوبی آگاهند که ارائه مطالب کتاب با شرح و بسط کامل از حیطه یک کارخانه تولید کننده نوارنقاله خارج است و به عهده مراکز علمی و دانشگاهی است. با وجود این، مجموعه حاضر میتواند توجه مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان را به خود جلب نماید تا در صدد برگزاری دورههای تخصصی در این زمینه برای دانشجویان و علاقهمندان برآیند.
در کشور ما در سال 1368 برای نخستین بار خط تولید انبوه نوارنقاله مطابق با استانداردهای بینالمللی در کارخانه شرکت صنایع لاستیکی سهند آغاز به کار کرد. نوپا بودن صنعت نوارنقاله در ایران از یک طرف و ضرورت رشد و توسعه این صنعت از طرف دیگر، همواره مسئولین شرکت صنایع لاستیکی سهند را بر آن داشته است تا هرچه درتوان دارند به کار گیرند و تقدیم دستاندرکاران این صنعت و مردم شریف کشورمان کنند و امیدوارند دیگران ادامه دهنده این گامهای نخستین باشند.
نوار نقاله و اجزاء آن
نوار نقاله لاستیکی به رغم ظاهر ساده آن محصولی مهندسی و پیچیده است . شناخت دقیق نوار نقاله و اجزاء آن نیاز به دانستن اصول پایه مهندسی دارد.
1.ساختار نوار نقاله لاستیکی
نوار نقاله از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.
1-1 لاستیک روکش بالای نوار
لاستیک روکش بالای نوار قسمتی است که بار روی آن قرار گیرد و از منجید نوار در مقابل آسیبهای ناشی از مواد حمل شونده محافظت می کند. جنس و ضخامت لاستیک روکش بالا به نوع مواد حمل شونده و شرایط کارکرد نوار بستگی دارد. مشخصات فیزیکی مواد از قبیل دما، ریز و درشت بودن ذرات، بُرندگی یا صاف بودن و نیز مشخصات شیمیایی مواد حمل شونده در انتخاب ضخامت و جنس لاستیک روکش بالا موثرند .
1-2 منجید نوار
منجید قسمتی است که استحکام مور نیاز نوار را برای حل بار و به گردش درآوردن خود نوار و درامها و هرزگردهای ماشین نقاله تأمین میکند. منجید از یک یا چند لایه تقویت کننده و لاستیک تشکیل یافته است. استحکام نوار بر اساس استحکام منجید آن بیان میشود.
1-3 لاستیک روکش پایین نوار
لاستیک روکش پایینی نوار قسمتی است که منجید را در مقابل سایش هرزگردها و درامها و سرزیر مواد
* اغلب مطالب، شکلها و جداول این مجموعه از جزوه اصول طراحی تسمه نقالهها شرکت صنایع لاستیکی سهند اتخاذ گردیده است.
حمل شونده محافظت میکند. ضخامت روکش لاستیک پایین از ضخامت روکش لاستیک بالا کمتر است.
ضخامت، نوع آمیزه و شکل سطح لاستیک روکش نوار
2-1 ضخامت لاستیک روکش بالا
تعیین ضخامت لاستیک روکش بالا به طور دقیق کار مشکلی است. زیرا ضخامت لاستیک روکش بالا به عوامل متعددی مانند اندازه ذرات مواد، روش تغذیه بر روی نوار، ارتفاع قیف تغذیه، زمان یک دور گردش کامل نوار و … بستگی دارد. جدول های 1 و 2 با در نظر گرفتن عوامل اصلی موثر، مقادیر ضخامت لاستیک روکش بالا را مشخص می کنند.
آمیزه لاستیک روکش بالا و پایین
بنا بر نوع مصرف و شرایط کارکرد و محیط عمل نوار نقاله باید لاستیک روکش بالا و پایین از مواد خاصی ساخته شوند. گروه بندی زیر، عوامل موثر در شرایط کارکرد نوار را مشخص می کند. آمیزه روکش لاستیک باتوجه به تأثیر این عوامل و به منظور محافظت در برابر آسیب این عوامل طراحی میشود.
الف ) عوامل فیزیکی : سایش ـ اجسام تیره و برنده ـ حرارت
ب ) عوامل شیمیایی : اسید و باز ( با غلظتهای مختلف ) ـ روغن ـ آب و …
2-3 شکل سطح لاستیک روکش بالا
شکل سطح لاستیک روکش بالا بر اساس زاویه شیب حمل بار ونوع بار می تواند صاف یا آجدار باشد این آجها به شکل گریب ( متخلخل)، به شکل V یا شکلهای دیگر می توانند باشند. در شکلهای 2، 3 و 4 برخی از انواع آجها ارائه شده است.