06-02-2014، 12:23 PM
در بررسی قطعات شکسته شده پی برده شد که:
بسیاری از قطعات در اثر تنش های نوسانی و بارگذاری دینامیکی می شکنند
این در حالیست که بیشترین مقادیر تنش ها،کمتر از مقاومت نهایی ماده و در بسیاری از حالات حتی کمتر از مقاومت تسلیم است
گویاترین ویژگی این شکست ها تکرار تنش به دفعات بسیار زیاد است.از این رو شکست را شکست خستگی که براثر می گویند
عملا حدود درصد ]همه شکستگی های مکانیکی در اثر خستگی است نمودار عمر خستگی
اولین آزمایش دربالاترین تنش حدود انجام می دهند.
آزمایش تا 12نمونه برای یک نقطه بمنظورکاهش خطای پراکندگی
برای فلزاتی مانند فولاد(آلیاژهای آهنی) و تیتانیوم منحنی S-N دریک تنش مشخص افقی می شود.
زیر این حد که حدخستگی ویا مقاومت خستگی نامیده می شود که ماده می تواند تعداد بیشماری سیکل را بدون شکست تحمل کند.
تعداد سیکلهای منجربه شکست نمونه Nf را عمرخستگی می گویند.
شیبS-N آلیاژهای غیر آهنی مثل آلومینیوم ،منیزیم ،برنج و مس به تدریج با افزایش تعداد سیکل ها کم می شود.
این مواد حد خستگی مشخص و واقعی ندارند زیرا هیچ وقت منحنی S-N آنها افقی نمی شوند.
استحکام خستگی آنها را در یک تعداد سیکل اختیاری مثلا 10[sup]8[/sup] سیکل تعریف می کنند.
fatigue.pptx (اندازه: 598.83 KB / تعداد دفعات دریافت: 3)
خوبی چو از حد بگذرد نادان خیال بد کند.